Tunnejohtaminen työhyvinvoinnin tukena
Haverila, Erika (2025)
Haverila, Erika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015378
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tunteet ovat aina läsnä työelämässä ja niiden huomioiminen voi merkittävästi parantaa työyhteisön toimivuutta ja hyvinvointia. Nykypäivän johtajuudessa korostuu vuorovaiku-tus- ja tunnetaidot sekä taito tunnistaa yksilön vahvuudet hyödyntäen niiden potentiaali.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esihenkilötyötä. Tavoitteena oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia tunteiden johtamisesta, kartoittaa kehittämiskohteita sekä vahvistaa tunteiden johtamisen taitoja. Opinnäytetyössä käytettiin osallistavan kehittämi-sen menetelmiä, jotka sisältyivät kohderyhmälle toteutettuun työpajaan. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä monivalinta- sekä avoimin kysymyksin. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä teemoitellen vastaukset.
Kyselyn tulosten mukaan esihenkilöt tunnistavat tunteiden johtamisen taitoja mutta nii-den hyödyntäminen arkijohtamisessa on melko vähäistä. Esihenkilöt kokevat tarvitse-vansa työkaluja työyhteisön tunneilmaston johtamiseen ja itsensä johtamisen taitoihin, joista eniten keskeytysten hallintaan ja negatiivisten tunteiden käsittelyyn. Koulutuksen tarve tunteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin tunnistettiin.
Kyselyllä saatujen vastausten sekä työpajasta kerättyjen tietojen pohjalta syntyi posteri tunteiden johtamisen keinoista työhyvinvoinnin tueksi. Tuotosta voi hyödyntää itsensä johtamisen tukena esihenkilötyössä ja informaation lisäämisen työkaluna arkijohtami-sessa.
Tunteet ovat aina läsnä työelämässä ja niiden huomioiminen voi merkittävästi parantaa työyhteisön toimivuutta ja hyvinvointia. Nykypäivän johtajuudessa korostuu vuorovaiku-tus- ja tunnetaidot sekä taito tunnistaa yksilön vahvuudet hyödyntäen niiden potentiaali.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esihenkilötyötä. Tavoitteena oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia tunteiden johtamisesta, kartoittaa kehittämiskohteita sekä vahvistaa tunteiden johtamisen taitoja. Opinnäytetyössä käytettiin osallistavan kehittämi-sen menetelmiä, jotka sisältyivät kohderyhmälle toteutettuun työpajaan. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä monivalinta- sekä avoimin kysymyksin. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä teemoitellen vastaukset.
Kyselyn tulosten mukaan esihenkilöt tunnistavat tunteiden johtamisen taitoja mutta nii-den hyödyntäminen arkijohtamisessa on melko vähäistä. Esihenkilöt kokevat tarvitse-vansa työkaluja työyhteisön tunneilmaston johtamiseen ja itsensä johtamisen taitoihin, joista eniten keskeytysten hallintaan ja negatiivisten tunteiden käsittelyyn. Koulutuksen tarve tunteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin tunnistettiin.
Kyselyllä saatujen vastausten sekä työpajasta kerättyjen tietojen pohjalta syntyi posteri tunteiden johtamisen keinoista työhyvinvoinnin tueksi. Tuotosta voi hyödyntää itsensä johtamisen tukena esihenkilötyössä ja informaation lisäämisen työkaluna arkijohtami-sessa.