Kehittämisprosessi julkisen terveydenhuollon digitaalisiin palveluihin
Klami, Maria (2025)
Klami, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Terveydenhuollon palveluiden kehittämistä ohjaavat sekä sisäiset että ulkoiset muutospaineet, kuten teknologinen kehitys, asiakaskeskeisyyden ymmärryksen lisääntyminen ja lainsäädännölliset muutokset. Organisaatioiden siiloutuminen vaikeuttaa palveluiden yhtenäistä hahmottamista, mikä korostaa tarvetta kehittää palveluita koko-naisvaltaisemmin ja vaikuttavammin. Tämä opinnäytetyö tutkii, millainen kehittämisprosessi soveltuu parhaiten Päijät-Hämeen hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksessa sovellettiin kehittämistutkimuksen menetelmiä, ja sen viitekehys muodostettiin terveydenhuollon nykytilan, asiakaslähtöisyyden sekä muotoilun ja palvelumuotoilun menetelmien perusteella.
Kvalitatiivisin menetelmin kerätty aineisto syvensi ymmärrystä toimintaympäristön mahdollisuuksista ja haasteista, menetelmien hyödyllisyydestä sekä asiantuntijuuden merkitystä digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksena laadittiin kuvaus kehittämisprosessista, joka tuodaan palveluiden suunnittelun tueksi, sujuvoittamaan kehittämistä, auttamaan löytämään ratkaisuja ja edistämään muotoilulähtöisten toimintatapojen omaksumista. Healthcare service development is driven by both internal and external pressures, such as technological advancements, the increasing understanding of customer-centredness, and legislative changes. The siloisation of organisations complicates a holistic view of services, thereby highlighting the need to develop services in a more comprehensive and impactful manner. This thesis examines which kind of development process is best suited for the digital services development in the Wellbeing Ser-vices County of Päijät-Häme.
The research employed development research methods, and its framework was based on the current state of healthcare, customer-orientation, as well as the principles of design and service design methods.
Data gathered using qualitative methods enabled a deeper understanding of the opportunities and challenges in the operating environment, the usefulness of the methods, and the significance of expertise in the development of digital services. As a result of the study, a description of the development process was produced, which is presented as support for service design, to streamline development, assist in finding solutions, and promote the adoption of design-led practices.
Tutkimuksessa sovellettiin kehittämistutkimuksen menetelmiä, ja sen viitekehys muodostettiin terveydenhuollon nykytilan, asiakaslähtöisyyden sekä muotoilun ja palvelumuotoilun menetelmien perusteella.
Kvalitatiivisin menetelmin kerätty aineisto syvensi ymmärrystä toimintaympäristön mahdollisuuksista ja haasteista, menetelmien hyödyllisyydestä sekä asiantuntijuuden merkitystä digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksena laadittiin kuvaus kehittämisprosessista, joka tuodaan palveluiden suunnittelun tueksi, sujuvoittamaan kehittämistä, auttamaan löytämään ratkaisuja ja edistämään muotoilulähtöisten toimintatapojen omaksumista.
The research employed development research methods, and its framework was based on the current state of healthcare, customer-orientation, as well as the principles of design and service design methods.
Data gathered using qualitative methods enabled a deeper understanding of the opportunities and challenges in the operating environment, the usefulness of the methods, and the significance of expertise in the development of digital services. As a result of the study, a description of the development process was produced, which is presented as support for service design, to streamline development, assist in finding solutions, and promote the adoption of design-led practices.