Myyjien onnistunut perehdyttäminen
Koski, Iida-Erika (2025)
Koski, Iida-Erika
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää suomalaisen myyntialan pk-yrityksen perehdyttämisprosessia sekä luoda perehdytysmateriaalit asiakkuuksittain. Kohdeyrityksen liiketoiminta perustuu myynnin ulkoistukseen niin kuluttaja- kuin yritysasiakkuuksissa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan perehdyttämisen toteuttamisen periaatteita, syvennytään perehdytysprosessiin ja hyvän perehdytyksen periaatteisiin. Opinnäytetyössä hyödynnetään teoreettista tietopohjaa, mutta myös käytännön työelämässä opittuja tietoja ja taitoja. Opinnäytetyön kohdeyrityksen haasteena oli uuden myyjän perehdyttämisprosessi ja perehdyttämisen materiaalit.
Kehittämistyössä hyödynnettiin osallistavaa esihenkilöiden työpajaa, jonka tavoitteena oli osallistuttaa asiakkuuksien perehdyttäjät mukaan suunnitteluun. Työpajatyöskentelyssä hyödynnettiin havainnointia ja tämän perusteella laadittiin verkkomateriaalit perehdytystyön helpottamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi. Kehittämistyössä pyrkimyksenä oli luoda perehdytysmateriaali, joka on yhtenäinen, selkeä ja helppokäyttöinen. Perehdytysmateriaaleja toteutettiin yhteensä kolme, kahden asiakasyrityksen tuotekoulutusta ja yksi myyntikoulutus. Myöhemmin perehdytysmateriaaleihin lisättiin tavoitteita ja niiden asettamista koskeva koulutusdia.
Opinnäytetyössä tutustutaan perehdyttämisen ja kehittämistyön lisäksi myyntialaan ja hyvän myyjän ominaisuuksiin, sekä toimeksiantosopimuksen ja työsopimuksen väliseen eroon lainsäädännön näkökulmasta. Kohdeyrityksessä myyjät toimivat toimeksiantosopimuksella, mutta opinnäytetyön perehdytysosiossa tarkastellaan perehdytystä kokonaisuutena työnantajanäkökulmasta.
Kehittämistyössä hyödynnettiin osallistavaa esihenkilöiden työpajaa, jonka tavoitteena oli osallistuttaa asiakkuuksien perehdyttäjät mukaan suunnitteluun. Työpajatyöskentelyssä hyödynnettiin havainnointia ja tämän perusteella laadittiin verkkomateriaalit perehdytystyön helpottamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi. Kehittämistyössä pyrkimyksenä oli luoda perehdytysmateriaali, joka on yhtenäinen, selkeä ja helppokäyttöinen. Perehdytysmateriaaleja toteutettiin yhteensä kolme, kahden asiakasyrityksen tuotekoulutusta ja yksi myyntikoulutus. Myöhemmin perehdytysmateriaaleihin lisättiin tavoitteita ja niiden asettamista koskeva koulutusdia.
Opinnäytetyössä tutustutaan perehdyttämisen ja kehittämistyön lisäksi myyntialaan ja hyvän myyjän ominaisuuksiin, sekä toimeksiantosopimuksen ja työsopimuksen väliseen eroon lainsäädännön näkökulmasta. Kohdeyrityksessä myyjät toimivat toimeksiantosopimuksella, mutta opinnäytetyön perehdytysosiossa tarkastellaan perehdytystä kokonaisuutena työnantajanäkökulmasta.