Oppimisen ja koulutusten hallintajärjestelmä osaamisen johtamisen tukena päivittäistavarakaupassa
Rantatalo, Pirjo (2025)
Rantatalo, Pirjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda osaamisen johtamisen ja kehittämisen toimintatapojen kuvaus sekä LMS-järjestelmän käyttöönottosuunnitelma päivittäistavarakaupoille. Työn tarkoituksena on kuvata oppimistapoja ja osaamisen kehittämisen tapoja, joiden käyttö päivittäistavarakaupoissa olisi kaupan arkeen sopivaa ja mahdollistaisi tasalaatuisen osaamisen johtamisen. Työn toimeksiantajana on suuri päivittäistavarakaupan toimija. Opinnäytetyön kohteena on päivittäistavarakaupan kauppiaat. Opinnäytetyön tekijä toimii toimeksiantajayrityksessä osaamisen kehittämisen tehtävissä. Opinnäytetyön tuotoksia tullaan käyttämään päivittäistavarakaupan johtamisen ohjeistuksissa.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, joka mahdollistaa syvällisen ja monipuolisen tarkastelun päivittäistavarakaupan toimintaympäristössä, ja joka kohdistuu osaamisen johtamisen prosesseihin. Tutkimusongelmana on miten käyttöönotettava osaamisen kehittämisen järjestelmä (LMS) voi tukea osaamisen johtamista ja kehittämistä K-ruokakaupoissa? Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu strategialähtöiseen osaamisen johtamiseen, osaamisen johtamiseen sekä tiedolla johtamiseen. Näitä käsitellään näkökulmista, miten strategia tehdään todeksi, miten kilpailukykyä ja kilpailuetua vahvistetaan johtamalla osaamista. Mitä on tarvittava tieto osaamisen johtamisessa, mitä on osaamistiedon hallinta, käyttö ja hyödyntäminen. Sekä ydinosaamisen ja ydinkyvykkyyden johtaminen, osaamisen johtamisen kulttuuri, perehdyttäminen ja suorituksen johtaminen.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytetään teemahaastatteluja osaamisen johtamisessa sekä palvelumuotoilua koulutusmallin suunnittelussa. Haastateltavana on eri kokoisten kauppojen kauppiaita. Tutkimustyön tuloksena on toimintatapakuvaus osaamisen johtamisesta päivittäistavarakaupassa. Toimintatapakuvaus antaa selkeän kuvan kauppiaan roolista osaamisen kehittäjänä. Se auttaa tunnistamaan muutostarpeet ja kehittämään toimintatapoja, jotka tukevat osaamisen johtamista. LMS-järjestelmän käyttöönotto- ja koulutussuunnitelma tuotetaan palvelumuotoilun persoonien muodostamisen ja palvelukonseptin kuvaamisen avulla, näiden pohjana ovat ideointipalaverit kaupoilla.
Haastattelututkimuksen johtopäätöksenä on, että osaamisen kehittäminen on merkittävä tekijä yrityksen menestyksessä. Se parantaa mm. tehokkuutta, työtyytyväisyyttä ja asiakaspalvelua. Osaaminen johtaa henkilökunnan itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamisen oppimiseen. Päivittäistavarakaupassa osaamisen johtaminen perustuu tulokselliseen toimintaan, kauppayrityksen kauppiaan roolimallina toimiseen, sekä osaamisen kehittämisen kulttuurin ylläpitämiseen arjessa. LMS-järjestelmää voidaan hyödyntää osaamisen johtamisen välineenä koulutusten suorittamisen suunnittelussa ja seurannassa. Järjestelmän avulla voidaan tukea osaamisen kehittämisen kulttuuria organisaatiossa The aim of this thesis is to create a description of the methods for managing and developing competencies, as well as an implementation plan for an LMS system for grocery stores. The purpose of the work is to describe learning methods and ways to develop competencies that would be suitable for the daily operations of grocery stores and enable consistent competency management. The client for this work is a major player in the grocery retail sector. The target group of the thesis is grocery store retailers. The author of the thesis works in competency development tasks at the client company. The output of the thesis will be used in the management guidelines for grocery retailers.
The research strategy is a case study, which allows for an in-depth and versatile examination of the grocery retail environment, focusing on competency management processes. The research problem is how the implemented learning management system (LMS) can support competency management and development in K-grocery stores. The theoretical framework of the thesis is based on strategy-driven competency management, competency management, and knowledge management. These are addressed from the perspectives of how strategy is realized, how competitiveness and competitive advantage are strengthened through competency management. What is the necessary knowledge in competency management, what is the management, use, and utilization of competency knowledge. Additionally, the management of core competencies and core capabilities, the culture of competency management, onboarding, and performance management.
The research and development methods used include thematic interviews in competency management and service design in the planning of the training model. The result of the research work is a description of the practices for competency management in grocery retail. This description provides a clear picture of the retailer's role as a developer of competencies. It helps identify the need for changes and develop practices that support competency management. The implementation and training plan for the LMS system is produced using service design personas and service concept descriptions, based on brainstorming sessions held at the stores.
The conclusion of the interview study is that competency development is a significant factor in a company's success. It improves efficiency, job satisfaction, and customer service, among other things. Competency leads to the staff's independent actions and learning to take responsibility. In grocery retail, competency management is based on effective operations, the merchant's role as a role model, and maintaining a culture of competency development in daily operations. The LMS system can be utilized as a tool for competency management in planning and monitoring training. The system can support the culture of competency development within the organization.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, joka mahdollistaa syvällisen ja monipuolisen tarkastelun päivittäistavarakaupan toimintaympäristössä, ja joka kohdistuu osaamisen johtamisen prosesseihin. Tutkimusongelmana on miten käyttöönotettava osaamisen kehittämisen järjestelmä (LMS) voi tukea osaamisen johtamista ja kehittämistä K-ruokakaupoissa? Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu strategialähtöiseen osaamisen johtamiseen, osaamisen johtamiseen sekä tiedolla johtamiseen. Näitä käsitellään näkökulmista, miten strategia tehdään todeksi, miten kilpailukykyä ja kilpailuetua vahvistetaan johtamalla osaamista. Mitä on tarvittava tieto osaamisen johtamisessa, mitä on osaamistiedon hallinta, käyttö ja hyödyntäminen. Sekä ydinosaamisen ja ydinkyvykkyyden johtaminen, osaamisen johtamisen kulttuuri, perehdyttäminen ja suorituksen johtaminen.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytetään teemahaastatteluja osaamisen johtamisessa sekä palvelumuotoilua koulutusmallin suunnittelussa. Haastateltavana on eri kokoisten kauppojen kauppiaita. Tutkimustyön tuloksena on toimintatapakuvaus osaamisen johtamisesta päivittäistavarakaupassa. Toimintatapakuvaus antaa selkeän kuvan kauppiaan roolista osaamisen kehittäjänä. Se auttaa tunnistamaan muutostarpeet ja kehittämään toimintatapoja, jotka tukevat osaamisen johtamista. LMS-järjestelmän käyttöönotto- ja koulutussuunnitelma tuotetaan palvelumuotoilun persoonien muodostamisen ja palvelukonseptin kuvaamisen avulla, näiden pohjana ovat ideointipalaverit kaupoilla.
Haastattelututkimuksen johtopäätöksenä on, että osaamisen kehittäminen on merkittävä tekijä yrityksen menestyksessä. Se parantaa mm. tehokkuutta, työtyytyväisyyttä ja asiakaspalvelua. Osaaminen johtaa henkilökunnan itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamisen oppimiseen. Päivittäistavarakaupassa osaamisen johtaminen perustuu tulokselliseen toimintaan, kauppayrityksen kauppiaan roolimallina toimiseen, sekä osaamisen kehittämisen kulttuurin ylläpitämiseen arjessa. LMS-järjestelmää voidaan hyödyntää osaamisen johtamisen välineenä koulutusten suorittamisen suunnittelussa ja seurannassa. Järjestelmän avulla voidaan tukea osaamisen kehittämisen kulttuuria organisaatiossa
The research strategy is a case study, which allows for an in-depth and versatile examination of the grocery retail environment, focusing on competency management processes. The research problem is how the implemented learning management system (LMS) can support competency management and development in K-grocery stores. The theoretical framework of the thesis is based on strategy-driven competency management, competency management, and knowledge management. These are addressed from the perspectives of how strategy is realized, how competitiveness and competitive advantage are strengthened through competency management. What is the necessary knowledge in competency management, what is the management, use, and utilization of competency knowledge. Additionally, the management of core competencies and core capabilities, the culture of competency management, onboarding, and performance management.
The research and development methods used include thematic interviews in competency management and service design in the planning of the training model. The result of the research work is a description of the practices for competency management in grocery retail. This description provides a clear picture of the retailer's role as a developer of competencies. It helps identify the need for changes and develop practices that support competency management. The implementation and training plan for the LMS system is produced using service design personas and service concept descriptions, based on brainstorming sessions held at the stores.
The conclusion of the interview study is that competency development is a significant factor in a company's success. It improves efficiency, job satisfaction, and customer service, among other things. Competency leads to the staff's independent actions and learning to take responsibility. In grocery retail, competency management is based on effective operations, the merchant's role as a role model, and maintaining a culture of competency development in daily operations. The LMS system can be utilized as a tool for competency management in planning and monitoring training. The system can support the culture of competency development within the organization.