Liiketoimintamallin muutos mikroyrityksessä, uhka vai mahdollisuus?
Honkanen, Timo (2025)
Honkanen, Timo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504065754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504065754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Teollisuuslinkki Oy:n liiketoimintamallin muutosta tuotepohjaisesta toiminnasta palveluliiketoimintaan korjaamopalveluiden kehittämisen kautta. Yritys toimii teknisen kaupan alalla Pohjois-Savossa, ja sen toimintaympäristössä on tunnistettu kasvava tarve asiakaskeskeisille korjauspalveluille. Työn tavoitteena oli arvioida palvelumallin potentiaalia, selvittää sen tuottama lisäarvo asiakkaille sekä määritellä yritykselle arvolupaus uudelle liiketoiminnalle.
Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen strategiaa sekä laadullisia menetelmiä, kuten Webropol -ohjelmalla toteutettua asiakaskyselyä ja työpajaa yrityksen omistajien kanssa. Asiakaskyselyn avulla kartoitettiin alueellista kysyntää, asiakkaiden tarpeita sekä korjaamopalveluiden kysytyimpiä osa-alueita. Työpajan avulla analysoitiin kyselyn tuloksia ja kehitettiin käytännönläheisiä ehdotuksia korjaamotoiminnan integroimiseksi osaksi yrityksen liiketoimintaa.
Tulokset osoittavat, että Lapinlahden alueella on merkittävä kysyntä monipuolisille korjauspalveluille. Erityisesti yksityisasiakkaat ja maatalousasiakkaat nostettiin potentiaalisina kohderyhminä. Työ esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia liiketoimintamallin uudistamiseksi, kuten palveluiden markkinointia ja asiakassuhteiden syventämistä. Lisäksi työssä tunnistettiin liiketoimintamallin muutokseen liittyvät riskit ja ehdotettiin hallintakeinoja niiden minimoimiseksi.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tukea kohdeyrityksen strategiseen päätöksentekoon ja tarjoaa hyödyllisiä näkökulmia myös muille pienyrityksille, jotka harkitsevat laajentamista palveluliiketoimintaan. Se yhdistää teoriatiedon käytännön ratkaisuihin ja tuo esiin mikroyritysten mahdollisuudet navigoida muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen strategiaa sekä laadullisia menetelmiä, kuten Webropol -ohjelmalla toteutettua asiakaskyselyä ja työpajaa yrityksen omistajien kanssa. Asiakaskyselyn avulla kartoitettiin alueellista kysyntää, asiakkaiden tarpeita sekä korjaamopalveluiden kysytyimpiä osa-alueita. Työpajan avulla analysoitiin kyselyn tuloksia ja kehitettiin käytännönläheisiä ehdotuksia korjaamotoiminnan integroimiseksi osaksi yrityksen liiketoimintaa.
Tulokset osoittavat, että Lapinlahden alueella on merkittävä kysyntä monipuolisille korjauspalveluille. Erityisesti yksityisasiakkaat ja maatalousasiakkaat nostettiin potentiaalisina kohderyhminä. Työ esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia liiketoimintamallin uudistamiseksi, kuten palveluiden markkinointia ja asiakassuhteiden syventämistä. Lisäksi työssä tunnistettiin liiketoimintamallin muutokseen liittyvät riskit ja ehdotettiin hallintakeinoja niiden minimoimiseksi.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tukea kohdeyrityksen strategiseen päätöksentekoon ja tarjoaa hyödyllisiä näkökulmia myös muille pienyrityksille, jotka harkitsevat laajentamista palveluliiketoimintaan. Se yhdistää teoriatiedon käytännön ratkaisuihin ja tuo esiin mikroyritysten mahdollisuudet navigoida muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.