Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulutuspalvelujen tuotteistaminen - Case Sykli

Viskari, Johanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Viskari_Johanna.pdf (4.935Mt)
Lataukset: 


Viskari, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025515
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli ammatilliselle koulutukselle suunnattuja kestävyyden rakentamiseen ja ylläpitoon liittyvien koulutuspalvelujen tuotteistaminen. Työn tavoitteena oli tunnistaa asiakkaiden keskeisimmät tarpeet ja koota niitä vastaavat koulutuspalvelut yhteen dokumenttiin.

Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Suomen ympäristöopisto Sykli, joka on valtakunnallinen kouluttaja ja kehittäjä. Syklin toiminta perustuu vastuullisuuteen ja kestävän kehityksen edelläkävijyyteen. Sen tavoitteena on edistää kestävää kehitystä ja ympäristövastuullisuutta. Kehittämistyön tietoperustassa perehdytään arvonmuodostumisen logiikoihin ja erityisesti julkisen sektorin rooliin palvelun tuottajana ja arvonluojana. Lisäksi tarkastellaan asiantuntija- ja koulutuspalveluja sekä niiden tuotteistamista.

Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen Tuplatimanttimallin mukaisesti. Aiheeseen ja kohdejoukkoon tutustuttiin osallistumalla aihetta käsitteleviin webinaareihin ja Syklin sisäisen työryhmän tapaamisiin. Tietoa ammatillisen koulutuksen haasteista ja tarpeista kerättiin teemahaastatteluilla yhdeksältä ammatillisen koulutuksen edustajalta. Haastattelut analysoitiin ja teemoiteltiin, ja aineistosta muodostettiin viisi asiakaspersoonaa, joita hyödynnettiin työpajoissa. Lisäksi toteutettiin etnografinen tutkimus koulutuspalveluihin hakeutumisesta. Etnografisen tutkimuksen tuloksena syntyi palvelupolku, jota hyödynnettiin myös kehittämistyön eri vaiheissa. Sisäisissä työpajoissa muodostettiin yhteistä ymmärrystä koulutuspalvelujen vastaavuudesta asiakastarpeisiin ja koottiin kohdejoukolle koulutustarjotin.

Työn tuloksena kehitettiin koulutustarjotin, johon on koottu ne Syklin koulutuspalvelut, jotka vastaavat asiakastarpeisiin tai voisivat pienillä muutoksilla kohdentua kyseiselle kohdejoukolle. Lisäksi aineiston tulosten pohjalta kehitettiin kolme koulutuspakettia siten, että niiden sisältö soveltuu kestävyystyössä eri vaiheessa oleville ammatillisille koulutuksille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste