SFS Suomen Standardit ry jäsenten hankintaprosessi
Rask, Outi (2025)
Rask, Outi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045658
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on suunnitella prosessi SFS Suomen Standardit ry:lle jäsenten hankintaan. Työn tarkoituksena on kehittää strategisia kumppanuuksia, jotka auttavat nostamaan Suomen kilpailukykyä standardoinnin avulla. Hyödyn saajia ovat SFS Suomen Standardit ry ja sen jäsen organisaatiot.
Kehittämistehtävänä on vastata kysymyksiin: Millaisia jäseniä SFS:llä pitäisi olla strategisesta näkökulmasta, mitä SFS tarjoaa jäsenille vastineeksi jäsenyydestä ja miten houkutellaan uusia jäseniä. Tietoperusta koostuu standardoinnin keskeisistä käsitteistä, kuten yhdistyksen säännöistä, liiketoiminnan määritelmästä, tuotekehityksestä ja B2B-myynnistä. Lisäksi käsitellään asiakkuuksien hallintaa ja myyntiprosesseja.
Taustatutkimuksena käytettiin haastattelua ja vertailuanalyysiä. Haastattelut toteutettiin SFS:n kansainvälisten asioiden johtajan kanssa, ja vertailuanalyysissä tarkasteltiin muiden eurooppalaisten standardointijärjestöjen toimintaa nettisivujen perusteella.
Keskeisenä tuloksena syntyi jäsenten hankintaprosessi, joka sisältää tuotteen määrittelyn, arvolupauksen, kohderyhmän määrittelyn ja segmentoinnin, jäsenkohtaisen myyntiprosessin sekä jäsenten hoitomallin. Prosessi kuvattiin PowerPoint-muodossa, jotta toimeksiantajan on helppo hyödyntää sitä jatkossa.
Tulosten arvioinnissa todettiin, että jäsenten hankintaprosessi on toimiva ja vastaa SFS:n tarpeisiin. Johtopäätöksinä esitettiin, että jäsenten hankintaa tulee kehittää edelleen digitalisaation ja kohdennetun myynnin keinoin. Kehittämisehdotuksina esitettiin jäsenyyden lisäarvopalveluiden tarjoamista ja jäsenviestinnän tehostamista.
Kehittämistehtävänä on vastata kysymyksiin: Millaisia jäseniä SFS:llä pitäisi olla strategisesta näkökulmasta, mitä SFS tarjoaa jäsenille vastineeksi jäsenyydestä ja miten houkutellaan uusia jäseniä. Tietoperusta koostuu standardoinnin keskeisistä käsitteistä, kuten yhdistyksen säännöistä, liiketoiminnan määritelmästä, tuotekehityksestä ja B2B-myynnistä. Lisäksi käsitellään asiakkuuksien hallintaa ja myyntiprosesseja.
Taustatutkimuksena käytettiin haastattelua ja vertailuanalyysiä. Haastattelut toteutettiin SFS:n kansainvälisten asioiden johtajan kanssa, ja vertailuanalyysissä tarkasteltiin muiden eurooppalaisten standardointijärjestöjen toimintaa nettisivujen perusteella.
Keskeisenä tuloksena syntyi jäsenten hankintaprosessi, joka sisältää tuotteen määrittelyn, arvolupauksen, kohderyhmän määrittelyn ja segmentoinnin, jäsenkohtaisen myyntiprosessin sekä jäsenten hoitomallin. Prosessi kuvattiin PowerPoint-muodossa, jotta toimeksiantajan on helppo hyödyntää sitä jatkossa.
Tulosten arvioinnissa todettiin, että jäsenten hankintaprosessi on toimiva ja vastaa SFS:n tarpeisiin. Johtopäätöksinä esitettiin, että jäsenten hankintaa tulee kehittää edelleen digitalisaation ja kohdennetun myynnin keinoin. Kehittämisehdotuksina esitettiin jäsenyyden lisäarvopalveluiden tarjoamista ja jäsenviestinnän tehostamista.