Kirjallisuuskatsaus hyvien käytänteiden kartoittamista asiakasvastaavuudesta
Ståhle, Anja (2015)
Ståhle, Anja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502222448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502222448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksen muodossa hyviä käytänteitä asiakasvastaavuudesta ja terveyshyötymallista. Miten on toteutettu eri potilas- ja asiakasryhmissä? Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa terveyshyötymallista ja siihen kiinteästi liittyvästä asiakasvastaavatoiminnasta neurologisesti vammaisten lasten ja nuorten hoidossa. Menetelmällisesti katsaus pohjautui kirjallisuuskatsauksen vaiheisiin ja katsauksen tulokset on koottu 12 kansallisesta ja 4 kansainvälisestä artikkelista ja tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan selvittää, miten kyseistä aihetta on aiemmin tutkittu ja miten saatua materiaalia voidaan hyödyntää uudessa suunnitellussa ja tutkimuksessa.
Suomen palvelujärjestelmään on luotu perusterveydenhuollon käyttöön moni- ja pitkäaikaissairaita varten amerikkalaiseen Chronic Care Modell –malliin pohjautuvat terveyshyötymalli ja siihen vahvasti kiinnittyvä asiakasvastaava-toiminta. Terveyshyötymalli selkeyttää terveyskeskusten työnjakoa ja lisää perusterveydenhuollon houkuttelevuutta työpaikkana. Malli myös vapauttaa resursseja päivystystoiminnasta, koska asiakkaat ohjautuvat mallin mukaisesti suoraan oikealle asiantuntijalle. Asiakasvastaavakoulutukset ovat käynnissä ja jo toimessa olevat asiakasvastaavat tuottavat kustannushyötyä ja parantavat moni- ja pitkäaikaissairaiden elämänhallintaa ja –laatua.
Keskeisinä tuloksena katsauksesta nousi esiin se, että asiakasvastaavan työllä on potentiaaliset mahdollisuudet vaikuttaa pitkäaikaissairaiden hoitoon. Asiakasvastaava luo verkostoja ja ratkaisee monenlaisia pitkäaikaissairaan ongelmia. Asiakasvastaavatoiminnassa korostuu moniammatillinen yhteistyö muun muassa sosiaalitoimen kanssa. Yhden kotimaisen tutkimuksen mukaan asiakasvastaavatoiminnalla saavutettiin positiivisia kustannusvaikutuksia myös syrjäytymisen, työttömyyden, lastensuojelun ja muiden tukitoimien ehkäisyssä, myös potilaan lähimpien hyvinvoinnissa tapahtui paranemista.
Katsauksen perusteella voitiin todeta, että kolmessa tutkimuksessa todettiin potilaskäyntien vähentyneen terveyskeskuksen vastaanotolla ennaltaehkäisevän mallintamisen ansiosta. Tutkimustulosten perusteella tuli esiin se, miten terveyshyötymalli parantaa pitkäaikaissairauksien ehkäisyä ja hoidon laatua, tuloksia, hillitsee kustannuksia, ja että myös asiakkaiden odotetaan osallistuvan hoitoonsa aktiivisesti. Terveyshyötymallia soveltavassa ptikäaikaishoidossa valmennetaan potilas saavuttamaan paras mahdollinen elämänlaatu yhteisen hoitosuunnitelman ja omahoidon avulla. Asiakasvastaavan rooli on mallissa valmentaja ja yhteistyökumppani, jonka kanssa potilas neuvottelee hoitovaihtoehdoista
NV-lapsille ja nuorille ei katsauksen tuloksen perusteella ole järjestetty asiakasvastaavatoimintaa, mutta tämä voisi olla ratkaisu monenlaisiin NV-lapsen/nuoren ongelmiin ja luoda hänelle verkostoja, olla koordinoijana kodin, koulun sekä sosiaali- ja terveystoimen välillä
Suomen palvelujärjestelmään on luotu perusterveydenhuollon käyttöön moni- ja pitkäaikaissairaita varten amerikkalaiseen Chronic Care Modell –malliin pohjautuvat terveyshyötymalli ja siihen vahvasti kiinnittyvä asiakasvastaava-toiminta. Terveyshyötymalli selkeyttää terveyskeskusten työnjakoa ja lisää perusterveydenhuollon houkuttelevuutta työpaikkana. Malli myös vapauttaa resursseja päivystystoiminnasta, koska asiakkaat ohjautuvat mallin mukaisesti suoraan oikealle asiantuntijalle. Asiakasvastaavakoulutukset ovat käynnissä ja jo toimessa olevat asiakasvastaavat tuottavat kustannushyötyä ja parantavat moni- ja pitkäaikaissairaiden elämänhallintaa ja –laatua.
Keskeisinä tuloksena katsauksesta nousi esiin se, että asiakasvastaavan työllä on potentiaaliset mahdollisuudet vaikuttaa pitkäaikaissairaiden hoitoon. Asiakasvastaava luo verkostoja ja ratkaisee monenlaisia pitkäaikaissairaan ongelmia. Asiakasvastaavatoiminnassa korostuu moniammatillinen yhteistyö muun muassa sosiaalitoimen kanssa. Yhden kotimaisen tutkimuksen mukaan asiakasvastaavatoiminnalla saavutettiin positiivisia kustannusvaikutuksia myös syrjäytymisen, työttömyyden, lastensuojelun ja muiden tukitoimien ehkäisyssä, myös potilaan lähimpien hyvinvoinnissa tapahtui paranemista.
Katsauksen perusteella voitiin todeta, että kolmessa tutkimuksessa todettiin potilaskäyntien vähentyneen terveyskeskuksen vastaanotolla ennaltaehkäisevän mallintamisen ansiosta. Tutkimustulosten perusteella tuli esiin se, miten terveyshyötymalli parantaa pitkäaikaissairauksien ehkäisyä ja hoidon laatua, tuloksia, hillitsee kustannuksia, ja että myös asiakkaiden odotetaan osallistuvan hoitoonsa aktiivisesti. Terveyshyötymallia soveltavassa ptikäaikaishoidossa valmennetaan potilas saavuttamaan paras mahdollinen elämänlaatu yhteisen hoitosuunnitelman ja omahoidon avulla. Asiakasvastaavan rooli on mallissa valmentaja ja yhteistyökumppani, jonka kanssa potilas neuvottelee hoitovaihtoehdoista
NV-lapsille ja nuorille ei katsauksen tuloksen perusteella ole järjestetty asiakasvastaavatoimintaa, mutta tämä voisi olla ratkaisu monenlaisiin NV-lapsen/nuoren ongelmiin ja luoda hänelle verkostoja, olla koordinoijana kodin, koulun sekä sosiaali- ja terveystoimen välillä