Tarinaa ja toiminnallisuutta : Monikulttuurisuutta käsittelevät satupajaohjeistukset Yhteiset Lapsemme ry:lle
Kortesmäki, Miina; Rasimus, Johanna (2015)
Kortesmäki, Miina
Rasimus, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092941
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin pajaohjeistukset kahteen monikulttuurisuutta käsittelevään toiminnalliseen satupajaan. Pajojen kohderyhmänä toimivat 5-6-vuotiaat lapset. Satupajat rakentuivat monikulttuurisuutta ja maahanmuuttoa käsittelevistä lastenkirjoista, leikistä sekä musiikillisesta ja kuvataiteellisesta toiminnasta. Pajojen tarkoitus oli vastata lasta ympäröivän monikulttuurisuuden kasvuun ja siihen liittyvien ennakkoluulojen rikkomiseen. Satupajojen tavoitteena oli nostaa esiin monikulttuurista ääntä lasten parissa. Lisäksi tavoitteita olivat yhdenvertaisuuden tukeminen ja aiheesta syntyvän keskustelun herätteleminen lasten parissa sekä luovien menetelmien, musiikin ja kuvataiteiden, käytäntöön tuominen monikulttuurisuuden käsittelemisessä. Työ toteutettiin yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n kanssa. Satupajojen kehittämisprosessissa olivat mukana päiväkoti Satuleijonan esikoululaiset ja minieskarit.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui monikulttuurisuuden, rasismin, luovien menetelmien sekä lasten musiikillisten ja kuvataiteellisten kehitystasojen teorioista. Havainnointikeinoina käytettiin oppimispäiväkirjaa sekä valokuvausta. Pajojen toimivuutta arvioitiin lisäksi lapsilta saadulla suullisella, sosiometrisellä ja kuvitetulla palautteella sekä päiväkodin varhaiskasvattajien täyttämän arviointilomakkeen ja heidän kanssaan käytyjen keskustelujen avulla. Prosessin tuloksena syntyi kaksi satupajaohjeistusta Yhteiset Lapsemme ry:n vapaaehtoistoimintaan. Ohjeistukset ovat osa yhdistyksen Rohkeasti rasismia vastaan! -koulutusta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui monikulttuurisuuden, rasismin, luovien menetelmien sekä lasten musiikillisten ja kuvataiteellisten kehitystasojen teorioista. Havainnointikeinoina käytettiin oppimispäiväkirjaa sekä valokuvausta. Pajojen toimivuutta arvioitiin lisäksi lapsilta saadulla suullisella, sosiometrisellä ja kuvitetulla palautteella sekä päiväkodin varhaiskasvattajien täyttämän arviointilomakkeen ja heidän kanssaan käytyjen keskustelujen avulla. Prosessin tuloksena syntyi kaksi satupajaohjeistusta Yhteiset Lapsemme ry:n vapaaehtoistoimintaan. Ohjeistukset ovat osa yhdistyksen Rohkeasti rasismia vastaan! -koulutusta.