Sosiaalityön ja palvelumuotoilun rajapinnassa : nuorten etäasumisneuvonnan kehittäminen
Lehtola, Laura (2025)
Lehtola, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tutkimuksellinen kehittämisprojekti, jonka tuloksena syntyy käyttöön otettava etäasumisneuvontapalvelu Pohjois-Pohjanmaan alueen nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää helposti saavutettava ja asiakaslähtöinen nuorten etäasumisneuvontapalvelu, joka perustuu kyselytutkimuksella kartoitettuihin nuorten tarpeisiin, tukee nuorten itsenäistä asumista ja ehkäisee asumiseen liittyvien ongelmien kasautumista. Tavoitteena oli myös vahvistaa omaa osaamistani palvelumuotoilusta ja sosiaalialan kehittämistyön käytännön toteuttamisesta. Tutkimuksellisen kehittämistyön taustalla oli havaittu tarve tavoittaa erityisesti niitä nuoria, jotka asuvat pienemmillä paikkakunnilla ja joilla ei ole saatavilla kasvokkain tapahtuvaa asumisneuvontaa. Työelämäkumppanina kehittämistyössä toimi Oulunseudun Nuorisoasuntoyhdistys.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten asumiseen liittyviä haasteita, asumisneuvontatyötä ja sen vaikuttavuutta sekä sosiaalialan etäpalveluiden mahdollisuuksia. Kehittämistyössä yhdistettiin palvelumuotoilun, toimintatutkimuksen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja. Keskeisinä menetelminä hyödynnettiin kyselytutkimusta, vertailuanalyysiä ja yhteiskehittämistä.
Kehittämistyön osana toteutettiin kyselyt palvelun kohderyhmään kuuluville nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Kyselyillä kartoitettiin etäasumisneuvonnan tarvetta, sisältöön liittyviä toiveita ja toivottuja toteutustapoja. Saatujen vastausten perusteella tunnistettiin selkeä tarve kevyelle, etänä saavutettavalle asumisneuvonnalle ja se toimi pohjana palvelun konkreettiselle suunnittelulle ja sisällön rakentamiselle.
Kehitetty palvelu rakennettiin Ohjaustaverkossa.fi-alustalle, jonka kautta nuoret voivat ottaa yhteyttä asumisneuvojaan monikanavaisesti ja joustavasti. Palvelun markkinoinnissa hyödynnettiin erilaisia digitaalisia viestintäkanavia sekä yhteistyötä nuorisoalan toimijoiden kanssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi uusi, asiakaslähtöinen etäasumisneuvontapalvelu, joka laajentaa nuorille tarjottavien asumisen tukimuotojen valikoimaa ja vastaa erityisesti pienempien paikkakuntien saavutettavuushaasteisiin. Palvelu sisältää sekä ennaltaehkäisevän että ratkaisukeskeisen tuen elementtejä ja se mahdollistaa oikea-aikaisen ja helposti saavutettavan tuen nuorten asumiseen liittyvissä kysymyksissä.
Jatkossa on tärkeää kehittää etäasumisneuvontaa edelleen vastaamaan nuorten muuttuviin tarpeisiin sekä varmistaa, että palvelun vaikuttavuutta voidaan arvioida monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. Erityisen olennaista on ymmärtää, miten nuoret kokevat palvelun sisällön, saavutettavuuden ja vaikutukset omaan tilanteeseensa. Vaikka palvelu vastaa selkeään tarpeeseen, sen toimivuus käytännössä vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten asumiseen liittyviä haasteita, asumisneuvontatyötä ja sen vaikuttavuutta sekä sosiaalialan etäpalveluiden mahdollisuuksia. Kehittämistyössä yhdistettiin palvelumuotoilun, toimintatutkimuksen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja. Keskeisinä menetelminä hyödynnettiin kyselytutkimusta, vertailuanalyysiä ja yhteiskehittämistä.
Kehittämistyön osana toteutettiin kyselyt palvelun kohderyhmään kuuluville nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Kyselyillä kartoitettiin etäasumisneuvonnan tarvetta, sisältöön liittyviä toiveita ja toivottuja toteutustapoja. Saatujen vastausten perusteella tunnistettiin selkeä tarve kevyelle, etänä saavutettavalle asumisneuvonnalle ja se toimi pohjana palvelun konkreettiselle suunnittelulle ja sisällön rakentamiselle.
Kehitetty palvelu rakennettiin Ohjaustaverkossa.fi-alustalle, jonka kautta nuoret voivat ottaa yhteyttä asumisneuvojaan monikanavaisesti ja joustavasti. Palvelun markkinoinnissa hyödynnettiin erilaisia digitaalisia viestintäkanavia sekä yhteistyötä nuorisoalan toimijoiden kanssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi uusi, asiakaslähtöinen etäasumisneuvontapalvelu, joka laajentaa nuorille tarjottavien asumisen tukimuotojen valikoimaa ja vastaa erityisesti pienempien paikkakuntien saavutettavuushaasteisiin. Palvelu sisältää sekä ennaltaehkäisevän että ratkaisukeskeisen tuen elementtejä ja se mahdollistaa oikea-aikaisen ja helposti saavutettavan tuen nuorten asumiseen liittyvissä kysymyksissä.
Jatkossa on tärkeää kehittää etäasumisneuvontaa edelleen vastaamaan nuorten muuttuviin tarpeisiin sekä varmistaa, että palvelun vaikuttavuutta voidaan arvioida monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. Erityisen olennaista on ymmärtää, miten nuoret kokevat palvelun sisällön, saavutettavuuden ja vaikutukset omaan tilanteeseensa. Vaikka palvelu vastaa selkeään tarpeeseen, sen toimivuus käytännössä vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä.