Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median sisällön vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Hyytiäinen, Jenna (2025)

 
Avaa tiedosto
Hyytiainen_Jenna.pdf (1.178Mt)
Lataukset: 


Hyytiäinen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus oli tutkia sosiaalisen median sisällön vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin yleisesti sekä kosmetiikan osalta. Toimeksiantajana toimi sosiaalisen median vaikuttaja ja sisällöntuotannon yrittäjä Aino Riipinen, jonka käyttöön tutkimus toteutettiin. Tutkimuksessa kartoitettiin millainen sosiaaliseen mediaan jaettu sisältö vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen positiivisesti. Tarkasteltiin myös kosmetiikkatuotteiden sisällöntuotannon puolta. Tarkastelussa oli sosiaalisen median alustojen, kuten Instagramin ja TikTokin roolia markkinointivälineinä. Tutkimuksen hyötyjät ovat Aino Riipinen ja hänen yhteistyökumppaninsa, jotka voivat käyttää tutkimuksen tuloksia kehittääkseen markkinointistrategioitaan ja tehostaakseen myyntiään.

Tietoperustan luonnehdinta sisälsi digimarkkinoinnin sekä erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin käsitteiden ja käytännön ratkaisuja brändimarkkinoinnissa. Työssä käytiin läpi sosiaalisen median merkitystä kuluttajien ostopäätöksille, mikro- ja makrovaikuttajien roolia sekä markkinointistrategioita, jotka voivat edistää ostopäätösten syntymistä. Merkittävä osa teorian viitekehystä oli ostopäätökseen vaikuttavat tekijät.

Menetelmällinen ratkaisu oli kyselytutkimus, jossa Riipisen TikTok-tilin välityksellä kerättiin vastauksia hänen seuraajiltaan. Kyselyllä pyrittiin saamaan konkreettista tietoa siitä, minkälaiset sisällöt, sosiaalisen median kanavat ja millainen vaikutus vaikuttajilla on kuluttajien ostopäätöksen tekoon. Tutkimus käsitteli myös kauneuden ja kosmetiikan puolta.

Tulokset osoittivat, että sosiaalinen media ja erityisesti TikTok ja Instagram vaikuttavat merkittävästi nuorten kuluttajien kosmetiikan ostopäätöksiin. Kuluttajat arvostavat aitoutta ja rehellisyyttä sisällössä, kuten tuotearvosteluissa ja vaikuttajien suositteluissa. Pitkäaikaiset vaikuttajayhteistyöt lisäävät luottamusta ja voivat johtaa ostopäätöksiin. Tulosten arviointi osoitti, että tutkimus tarjosi arvokasta tietoa nuorten käyttäytymisestä, mutta lisäkysymykset olisivat voineet tuoda tarkempia eroja eri kanavien vaikutuksista. Sosiaalisen median merkitys ostopäätöksissä kasvaa, ja yritysten on tärkeää kehittää markkinointistrategioitaan näiden kanavien kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste