Verkko-oppimisympäristön kehittäminen farmaseuttien koulutuksiin
Rantanen, Anna (2025)
Rantanen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096002
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli verkko-oppimisympäristön kautta tukea farmaseuttien ammatillista kehittymistä, parantaa asiakaskokemusta sekä parantaa palvelun laatua. Tavoitteena oli myös lanseerata ja arvioida oppimisympäristön toimivuutta farmaseuttien palautteen perusteella, varmistaen sen tehokas ja laadukas käyttö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli konkreettisesti kehittää farmaseuttien osaamista luomalla käyttäjälähtöinen verkko-oppimisympäristö.
Kehittämisprosessi toteutettiin käyttäjälähtöisesti hyödyntäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistona käytettiin farmaseuteille suunnattuja kyselytutkimuksia, aivoriihityöpajoja sekä neljän lääkeyrityksen verkko-oppimisympäristöihin kohdistettua benchmarkkausta. Tulosten perusteella oppimisympäristön kehittämisessä painotettiin käytettävyyttä, saavutettavuutta ja sisällön monimuotoisuutta. Oppimisympäristöön sisällytettiin eri oppimistyylejä tukevia materiaaleja, kuten kirjallisia kursseja, asiantuntijavideoita ja webinaareja. Käyttäjäkokemusta kehitettiin luomalla oppimisympäristölle yrityksen brändi-ilmeen mukainen visuaalinen ilme käytettävissä olevin keinoin.
Tulokset osoittavat, että käyttäjälähtöinen kehittäminen mahdollistaa oppimisympäristön, joka tukee farmaseuttien ammatillista kehittymistä ja tarjoaa organisaatiolle tehokkaan tavan jakaa ajankohtaista tietoa. Jatkokehityksen kannalta tärkeimpiä suuntaviivoja ovat oppimisympäristön siirtäminen omalle verkkosivustolle, saavutettavuuden parantaminen tekstitysten ja tekoälyavusteisten materiaalien avulla sekä kansainvälistymismahdollisuuksien hyödyntäminen. Käyttäjäanalytiikan hyödyntäminen ja jatkuva palautteen kerääminen ovat keskeisiä tekijöitä oppimisympäristön vaikuttavuuden ja kehitystyön suunnittelussa.
Kehittämisprosessi toteutettiin käyttäjälähtöisesti hyödyntäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistona käytettiin farmaseuteille suunnattuja kyselytutkimuksia, aivoriihityöpajoja sekä neljän lääkeyrityksen verkko-oppimisympäristöihin kohdistettua benchmarkkausta. Tulosten perusteella oppimisympäristön kehittämisessä painotettiin käytettävyyttä, saavutettavuutta ja sisällön monimuotoisuutta. Oppimisympäristöön sisällytettiin eri oppimistyylejä tukevia materiaaleja, kuten kirjallisia kursseja, asiantuntijavideoita ja webinaareja. Käyttäjäkokemusta kehitettiin luomalla oppimisympäristölle yrityksen brändi-ilmeen mukainen visuaalinen ilme käytettävissä olevin keinoin.
Tulokset osoittavat, että käyttäjälähtöinen kehittäminen mahdollistaa oppimisympäristön, joka tukee farmaseuttien ammatillista kehittymistä ja tarjoaa organisaatiolle tehokkaan tavan jakaa ajankohtaista tietoa. Jatkokehityksen kannalta tärkeimpiä suuntaviivoja ovat oppimisympäristön siirtäminen omalle verkkosivustolle, saavutettavuuden parantaminen tekstitysten ja tekoälyavusteisten materiaalien avulla sekä kansainvälistymismahdollisuuksien hyödyntäminen. Käyttäjäanalytiikan hyödyntäminen ja jatkuva palautteen kerääminen ovat keskeisiä tekijöitä oppimisympäristön vaikuttavuuden ja kehitystyön suunnittelussa.