Kouluikäisten psyykkiset hätätilanteet : toimintakortti kouluikäisille ja heidän läheisilleen itsehoidon tueksi
Kettunen, Emma; Toivonen, Nelli (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kettunen, Emma
Toivonen, Nelli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106116
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat heijastuvat syvästi kouluikäisten elämään, vaikuttaen heidän koulunkäyntiinsä, ihmissuhteisiinsa ja hyvinvointiinsa sekä kouluikäisen kasvuun ja kehitykseen. Kouluikäisen mielenterveysoireilu koskettaa myös lähipiiriä, kuten vanhempia ja sisaruksia. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmista löytyy omahoito-ohjelmia, mutta digitaalista toimintakorttia kyseisistä kouluikäisten psyykkisistä hätätilanteista ei ole ollut saatavilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin toimintakortti itsehoidon tueksi ja toimintakortti kohdennettiin kouluikäisille sekä heidän läheisilleen. Toimintakortissa on yleisesti tietoa valituista psyykkisistä hätätilanteista sekä toimintaohjeita niiden käsittelyyn. Lisäksi opinnäytetyö raportoitiin kirjallisesti. Raportilla ja tuotoksella saatiin kattava kokonaisuus aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa kerättiin tietoa toimintakortin laadusta palautekyselyn avulla. Palautekyselyyn vastasi kouluikäisiä sekä heidän läheisiään. Saadun palautteen perusteella toimintakortista olisi hyötyä erilaisissa kasvatuksellisissa ympäristöissä ja siitä hyötyisi niin kouluikäinen kuin hänen läheisensäkin. Saadun palautteen perusteella toimintakortista muokattiin paras mahdollinen versio.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin toimintakortti itsehoidon tueksi ja toimintakortti kohdennettiin kouluikäisille sekä heidän läheisilleen. Toimintakortissa on yleisesti tietoa valituista psyykkisistä hätätilanteista sekä toimintaohjeita niiden käsittelyyn. Lisäksi opinnäytetyö raportoitiin kirjallisesti. Raportilla ja tuotoksella saatiin kattava kokonaisuus aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa kerättiin tietoa toimintakortin laadusta palautekyselyn avulla. Palautekyselyyn vastasi kouluikäisiä sekä heidän läheisiään. Saadun palautteen perusteella toimintakortista olisi hyötyä erilaisissa kasvatuksellisissa ympäristöissä ja siitä hyötyisi niin kouluikäinen kuin hänen läheisensäkin. Saadun palautteen perusteella toimintakortista muokattiin paras mahdollinen versio.