Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

MDA-mallin hyödyntäminen lyhyen peliprojektin analysoinnissa

Ranta, Teemu (2025)

Avaa tiedosto
Ranta_Teemu.pdf.pdf (1.123Mt)
Lataukset: 


Ranta, Teemu
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116225
Tiivistelmä
Pelisuunnittelu on vuosien aikana saanut aina vain suuremman merkityksen videopelien teossa. Pelisuunnittelu on yksiä tärkeimpiä osia, kun halutaan luoda mukaansatempaavia kokemuksia pelaajille. Pelisuunnittelu on prosessi, joka vaatii paljon aikaa ja ymmärrystä videopeleistä, jotta lopullisesta tuotteesta saadaan mahdollisimman hyvä. On olemassa paljon erilaisia prosesseja ja tyylejä, kuinka lähteä suunnittelemaan videopelejä. Mikään työkalu ei ole täydellinen, mutta monesta saa hyvän ohjenuoran tukemaan omaa pelisuunnittelua. Työkalujen erilaisuus on myös hyvä asia. Toiset työkalut ottavat erilaisia asioita huomioon. Onkin siis tärkeää tiedostaa, mikä työkalu sopii omaan peliprojektiin parhaiten.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin MDA-mallin käyttämistä pelisuunnittelussa ja pelien analysoinnissa. Opinnäytetyössä avattiin MDA-mallin kolme keskeisintä osaa, eli mechanics (mekaniikat), dynamics (dynamiikat) ja aesthetics (estetiikat). Mekaniikat määrittelevät pelin säännöt ja toiminnallisuudet. Dynamiikat ovat pelaajan toimintoja mekaniikkojen puitteessa. Estetiikka tässä kontekstissa tarkoittaa, minkälainen tunnetila pelaajalle tulee pelatessa. Näitä osa-alueita tarkasteltiin muun muassa esimerkkipelin avulla. Kuinka Alien: Isolationin pelisuunnittelijat ratkaisivat ongelmansa pelin tallennusmekaniikan suhteen, jotta se toimisi haluttujen pelisuunnittelun pilareiden kanssa? Tutustuttiin myös, mitä tapahtuu pelin dynamiikalle ja estetiikalle, kun mekaniikkoihin tehdään muutoksia. Lisäksi pohdittiin, milloin on suositeltavaa tehdä muutoksia mekaniikkoihin. Miten pelaajan tekemät valinnat pohjautuvat pelin mekaniikkoihin ja kuinka se vaikuttaa pelaajan tunnetilaan? Estetiikan kohdalla pohdittiin pelaajan tunnetilaa ja pelisuunnittelijan näkökulmasta haluttua tunnetilaa. Lisäksi tavoiteltiin määritelmää pelin hauskuudelle.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus koostui MDA-mallin avulla toteutetusta analyysista peliprojektiin nimeltä Hailey Seitan. Hailey Seitan pilkottiin MDA-mallin mukaisesti kolmeen osaan ja analysoitiin, kuinka hyvin peli on suunniteltu tämän mallin mukaan. Näin pystyttiin selvittämään MDA-mallin hyvät ja huonot puolet. Jotta näitä osa-alueita pystyttiin analysoimaan kunnolla, täytyi tietää kyseisen pelin pelisuunnittelun pilarit ja ydinsilmukka. Nämä toimivat pohjana, jotta tiedetään, mihin asioihin lähdetään vertaamaan MDA-mallin eri osa-alueita. Hailey Seitanissa on yhdistelty horde-räiskintää ja kokkaamista, minkä myötä pelissä on kaksi hyvin erilaista aluetta. Pelin räiskintäalueella analysoitiin muun muassa mekaniikkojen puolesta räiskintää, liikkumista ja vihollisia. Dynamiikan osalta tarkasteltiin, saadaanko haluttua toiminnallisuutta pelaajalta areenassa niillä säännöillä, mitä pelissä on. Estetiikalta halutaan sitä tunnetta, mikä tulee kaikesta toiminalli-suudesta. Keittiön osalta tarkasteltiin dynamiikan ja estetiikkaan liittyviä asioita samalla tavalla kuin areenaosuudessa. Keittiön mekaniikoista analysoitiin ruoanlaittoa, eri työpisteitä, valmiin ruoan lähettäminen asiakkaalle ja ruoan syömistä Lopuksi selvitettiin, sopivatko näinkin erilaiset alueet ja niiden sisältämät toiminallisuudet yhteen.
MDA-malli havaittiin hyväksi työkaluksi, millä pystyy analysoimaan Hailey Seitanin mekaniikkoja hyvin. Analysoinnissa huomattiin, että MDA-malli ei kuitenkaan ota kaikkia pelisuunnittelun elementtejä huomioon. Tämä vaikuttaa pelin kokonaisuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste