Oppilaiden kokemuksia yksinäisyydestä ja yhteisöllisyydestä kouluympäristössä - School to Belong -ohjelma osana koulun arkea
Alén, Jenna; Jantunen, Anna (2025)
Alén, Jenna
Jantunen, Anna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116277
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yläkoulu- ja lukioikäisten oppilaiden kokemuksia yksinäisyydestä ja yhteisöllisyydestä kouluympäristössä sekä selvittää, miten oppilaat kuvaavat School to Belong -ohjelman näkyvyyttä ja merkitystä osana koulun arkea. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä HelsinkiMission kanssa, joka toimii ohjelman valtakunnallisena koordinoijana. Työn tarkoituksena oli tuottaa oppilaslähtöistä ymmärrystä ohjelman kehittämisen ja koulujen yhteisöllisyyttä vahvistavan työn tueksi.
Tietoperustassa tarkasteltiin yksinäisyyden ja yhteisöllisyyden ilmiöitä koulukontekstissa. Keskeisiksi viitekehyksiksi valikoituivat Peplau ja Perlmanin (1998) yksinäisyysteoria, McMillanin ja Chavisin (1986) yhteisöllisyyden teoria sekä Shierin (2001) osallisuuden portaat. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin teemallisilla ryhmähaastatteluilla kahdessa eri oppilaitoksessa yhteensä 19 oppilaalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella yhteisöllisyys ei näyttäytynyt koko koulun laajuisena ilmiönä, vaan rajoittui usein luokkatasolle tai kaveripiireihin. Yksinäisyys koettiin moniulotteisesti fyysisenä, sosiaalisena ja emotionaalisena, ja sen vaikutukset ulottuivat hyvinvointiin ja koulumotivaatioon. School to Belong -ohjelma ei ollut useimmille oppilaille tuttu, mutta sen teemoja pidettiin tärkeinä. Kehittämisehdotuksina nousivat ohjelman näkyvämmäksi tuominen, oppilaiden osallistamisen lisääminen sekä kouluyhteisön tietoisuuden vahvistaminen yksinäisyyteen, yhteisöllisyyteen ja moninaisuuteen liittyvissä aihealueissa. Tuloksia voidaan hyödyntää yksinäisyyttä ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisyyttä edistävän School to Belong -ohjelman kehittämisessä.
Tietoperustassa tarkasteltiin yksinäisyyden ja yhteisöllisyyden ilmiöitä koulukontekstissa. Keskeisiksi viitekehyksiksi valikoituivat Peplau ja Perlmanin (1998) yksinäisyysteoria, McMillanin ja Chavisin (1986) yhteisöllisyyden teoria sekä Shierin (2001) osallisuuden portaat. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin teemallisilla ryhmähaastatteluilla kahdessa eri oppilaitoksessa yhteensä 19 oppilaalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella yhteisöllisyys ei näyttäytynyt koko koulun laajuisena ilmiönä, vaan rajoittui usein luokkatasolle tai kaveripiireihin. Yksinäisyys koettiin moniulotteisesti fyysisenä, sosiaalisena ja emotionaalisena, ja sen vaikutukset ulottuivat hyvinvointiin ja koulumotivaatioon. School to Belong -ohjelma ei ollut useimmille oppilaille tuttu, mutta sen teemoja pidettiin tärkeinä. Kehittämisehdotuksina nousivat ohjelman näkyvämmäksi tuominen, oppilaiden osallistamisen lisääminen sekä kouluyhteisön tietoisuuden vahvistaminen yksinäisyyteen, yhteisöllisyyteen ja moninaisuuteen liittyvissä aihealueissa. Tuloksia voidaan hyödyntää yksinäisyyttä ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisyyttä edistävän School to Belong -ohjelman kehittämisessä.