Osaavan työvoimansaannin haasteet ravintola-alalla esihenkilöiden näkökulmasta
Uttula, Satu (2025)
Uttula, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116204
Tiivistelmä
Koronapandemia vaikutti merkittävästi työmarkkinoihin. Ravintola-alalla oli ennen koronapandemiaa pulaa työvoimasta. Vaikka työvoimansaanti on koronapandemian jälkeen hiljalleen parantunut, sitä ei kuitenkaan pidetä riittävän hyvänä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijöitä rekrytoivien esihenkilöiden näkökulmasta, mitä haasteita osaavan työvoiman saannissa on ravintola-alalla. Tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat haastavat tällä hetkellä ravintola-alan yrityksiä työvoiman saannissa sekä millaisia ongelmia työosaavan työvoiman rekrytoinnissa koetaan olevan ravintola-alalla. Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin alan kirjallisuutta.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotka tehtiin helmikuun 2025 aikana. Haastateltavaksi valikoitui neljä ravintola-alan esihenkilöä, jotka toimivat eri puolella Varsinais-Suomea erityyppisissä ravintola-alan yrityksissä, kuten liikennemyymälässä, lounasravintolassa, huoltamolla, pikaruoka-lounaskahvilassa ja pitopalveluyrityksessä. Kaikilla haastatelluilla oli monen vuoden kokemus esihenkilötyöstä, ja he ovat vastanneet rekrytoinnista toimipisteillään jo useamman vuoden ajan.
Tulokset osoittavat, että alan houkuttelevuus koetaan heikentyneen viime vuosien aikana. Työnantajamielikuvaa pidetään tärkeänä. Tutkimus osoitti, että työnantajan rakentamalla hyvällä maineella ja imagolla on selvä merkitys rekrytoinnissa onnistumiseen. Myös ravintola-alan kilpailutilanne lisää kilpailua osaavasta työvoimasta. Työnantajien on kiinnitettävä huomiota alan kiinnostavuuteen ja etsittävä erilaisia keinoja houkutella työntekijöitä alalle. Tutkimuksessa palkka ja muut henkilöedut nousivat merkittäviksi tekijöiksi, joiden avulla osaavaa työvoimaa saadaan töihin alalle paremmin.
Tutkimustuloksista hyötyvät esihenkilöt, jotka pohtivat rekrytoinnin merkitystä osaavan työvoiman saamisessa alalle. Tulosten avulla esihenkilöt voivat ymmärtää, mitkä tekijät haastavat osaavan työvoiman löytämistä ja miten nämä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen rekrytointiin. Kehittämisehdotuksena nousi esiin sosiaalisen median käytön lisääminen. Sosiaalisen median kanavien kautta voisi helposti toteuttaa kampanjoita, jotka tuovat esiin ravintola-alan positiivisia puolia, sen hyötyjä ja uusia näkökulmia. Näin alan tietoisuus lisääntyisi ja kiinnostus alaa kohtaan heräisi. Lisäksi tämä auttaisi rakentamaan positiivista työnantajamielikuvaa, mikä puolestaan parantaisi rekrytoinnin näkyvyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijöitä rekrytoivien esihenkilöiden näkökulmasta, mitä haasteita osaavan työvoiman saannissa on ravintola-alalla. Tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat haastavat tällä hetkellä ravintola-alan yrityksiä työvoiman saannissa sekä millaisia ongelmia työosaavan työvoiman rekrytoinnissa koetaan olevan ravintola-alalla. Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin alan kirjallisuutta.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotka tehtiin helmikuun 2025 aikana. Haastateltavaksi valikoitui neljä ravintola-alan esihenkilöä, jotka toimivat eri puolella Varsinais-Suomea erityyppisissä ravintola-alan yrityksissä, kuten liikennemyymälässä, lounasravintolassa, huoltamolla, pikaruoka-lounaskahvilassa ja pitopalveluyrityksessä. Kaikilla haastatelluilla oli monen vuoden kokemus esihenkilötyöstä, ja he ovat vastanneet rekrytoinnista toimipisteillään jo useamman vuoden ajan.
Tulokset osoittavat, että alan houkuttelevuus koetaan heikentyneen viime vuosien aikana. Työnantajamielikuvaa pidetään tärkeänä. Tutkimus osoitti, että työnantajan rakentamalla hyvällä maineella ja imagolla on selvä merkitys rekrytoinnissa onnistumiseen. Myös ravintola-alan kilpailutilanne lisää kilpailua osaavasta työvoimasta. Työnantajien on kiinnitettävä huomiota alan kiinnostavuuteen ja etsittävä erilaisia keinoja houkutella työntekijöitä alalle. Tutkimuksessa palkka ja muut henkilöedut nousivat merkittäviksi tekijöiksi, joiden avulla osaavaa työvoimaa saadaan töihin alalle paremmin.
Tutkimustuloksista hyötyvät esihenkilöt, jotka pohtivat rekrytoinnin merkitystä osaavan työvoiman saamisessa alalle. Tulosten avulla esihenkilöt voivat ymmärtää, mitkä tekijät haastavat osaavan työvoiman löytämistä ja miten nämä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen rekrytointiin. Kehittämisehdotuksena nousi esiin sosiaalisen median käytön lisääminen. Sosiaalisen median kanavien kautta voisi helposti toteuttaa kampanjoita, jotka tuovat esiin ravintola-alan positiivisia puolia, sen hyötyjä ja uusia näkökulmia. Näin alan tietoisuus lisääntyisi ja kiinnostus alaa kohtaan heräisi. Lisäksi tämä auttaisi rakentamaan positiivista työnantajamielikuvaa, mikä puolestaan parantaisi rekrytoinnin näkyvyyttä.