Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen merkitys maahanmuuttajaperheiden kotoutumisessa Suomessa : päiväkodissa olevan lapsen huoltajien näkökulma

Dogan, Gulizar; Dogan, Zeynel (2025)

Avaa tiedosto
Dogan_Dogan.pdf (835.1Kt)
Lataukset: 


Dogan, Gulizar
Dogan, Zeynel
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen merkitystä maahanmuuttajaperheiden kotoutumisprosessissa Suomessa. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti siihen, miten varhaiskasvatus tukee huoltajien osallisuutta ja kulttuurista sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Päiväkoti Soittajan kanssa, ja sen tulokset voivat hyödyttää varhaiskasvatuksen ammattilaisia, päätöksentekijöitä ja monikulttuuristen perheiden kanssa työskenteleviä tahoja.

Opinnäytetyö perustuu Friedrich Heckmannin kotoutumismalliin, jossa kotoutuminen jaetaan neljään ulottuvuuteen: rakenteellinen, kulttuurinen, vuorovaikutuksellinen ja identifioiva kotoutuminen. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti kulttuuriseen, vuorovaikutukselliseen ja identifioivaan kotoutumiseen. Työ pohjautuu myös aiempaan kotoutumista käsittelevään kirjallisuuteen sekä varhaiskasvatuksen roolia tarkasteleviin lähteisiin.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa, ja aineisto kerättiin haastatteluilla. Opinnäytetyöhön osallistui kuusi maahanmuuttajataustaista huoltajaa, joiden lapset ovat varhaiskasvatuksessa. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jossa aineisto luokiteltiin Heckmannin kotoutumismallin mukaisesti.

Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksella on keskeinen rooli maahanmuuttajaperheiden kotoutumisessa. Päiväkoti tukee perheiden kielitaidon kehitystä ja auttaa heitä ymmärtämään suomalaisia kasvatustapoja ja arjen käytäntöjä. Varhaiskasvatuksen henkilökunta toimii perheiden tukena kulttuuristen erojen ylittämisessä ja vahvistaa huoltajien osallisuutta suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi päiväkodit tarjoavat sosiaalisia kontakteja muihin huoltajiin, mikä edistää yhteisöllisyyttä ja tukiverkostojen muodostumista.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatus ei ainoastaan tue lasten oppimista ja kehitystä, vaan myös vahvistaa huoltajien kotoutumista ja osallisuutta yhteiskuntaan. Kehittämisehdotuksina varhaiskasvatuksen henkilöstölle suositellaan lisää koulutusta monikulttuurisuudesta ja kotouttavasta työstä sekä resurssien lisäämistä tulkkauspalveluihin ja perheiden osallistumista tukeviin toimenpiteisiin.

Asiasanat: varhaiskasvatus, kotoutuminen, maahanmuuttaja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste