Perehdyttämisprosessin kehittäminen yrityksessä X
Hukkanen, Elena (2025)
Hukkanen, Elena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n perehdyttämisprosessin tila ja kehittää yritykselle kattava ja selkeä perehdyttämiskansio. Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen ja tietorikas materiaali, joka sisältäisi tietoa yrityksestä, toimintatavoista, työsuhdeasioista sekä työohjeita ja toimenkuvia. Perehdyttämiskansion avulla pyritään tukemaan uusien ja tilapäisten työntekijöiden perehdytystä, auttamaan vakituista henkilökuntaa ja toimimaan esihenkilöiden työkaluna. Lisäksi laadittiin perehdyttämisprosessin muistilista prosessin seurannan helpottamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kartoittamalla yrityksen perehdyttämisen nykytila joulukuussa 2024 kyselyllä ja teemahaastatteluilla. Kyselyyn vastasivat ravintolapäälliköt, ja haastattelut toteutettiin esihenkilöiden ja työntekijöiden keskuudessa. Näin saatiin laaja kuva perehdyttämisprosessista eri näkökulmista. Tietoperusta pohjautui perehdyttämiseen ja työnopastukseen, joihin sisältyivät tavoitteet, suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi.
Tuloksista ilmeni, että perehdyttämisprosessia ei suunniteltu tai seurattu järjestelmällisesti, ja perehdyttämismateriaali oli puutteellista tai sitä ei ollut. Perehdyttäminen ja työnopastus koettiin kuitenkin tärkeiksi. Opinnäytetyö selkeytti perehdyttämisprosessia ja toi esiin kehityskohdat. Kehittämisehdotuksina esitettiin perehdytysohjelman laatimista, materiaalin päivittämistä ja perehdyttäjien kouluttamista. Tuloksia voidaan soveltaa työelämässä perehdytyksen tehostamiseksi ja työntekijöiden sitoutumisen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kartoittamalla yrityksen perehdyttämisen nykytila joulukuussa 2024 kyselyllä ja teemahaastatteluilla. Kyselyyn vastasivat ravintolapäälliköt, ja haastattelut toteutettiin esihenkilöiden ja työntekijöiden keskuudessa. Näin saatiin laaja kuva perehdyttämisprosessista eri näkökulmista. Tietoperusta pohjautui perehdyttämiseen ja työnopastukseen, joihin sisältyivät tavoitteet, suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi.
Tuloksista ilmeni, että perehdyttämisprosessia ei suunniteltu tai seurattu järjestelmällisesti, ja perehdyttämismateriaali oli puutteellista tai sitä ei ollut. Perehdyttäminen ja työnopastus koettiin kuitenkin tärkeiksi. Opinnäytetyö selkeytti perehdyttämisprosessia ja toi esiin kehityskohdat. Kehittämisehdotuksina esitettiin perehdytysohjelman laatimista, materiaalin päivittämistä ja perehdyttäjien kouluttamista. Tuloksia voidaan soveltaa työelämässä perehdytyksen tehostamiseksi ja työntekijöiden sitoutumisen parantamiseksi.
