Asiakastyytyväisyyden nykytila ja kehityskohteet: Tilitoimisto X
Piiparinen, Miikka (2025)
Piiparinen, Miikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176865
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiakastyytyväisyyden nykytilaa ja kehityskohteita tilitoimisto X:ssä sekä kartoittaa yrittäjien näkemyksiä tilitoimiston valintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tilitoimisto X:n nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin, tunnistaa palvelun vahvuudet ja kehityskohteet sekä tarjota kehitysehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi. Lisäksi tutkimuksen toinen osio tarkastelee potentiaalisten asiakkaiden, erityisesti pienyrittäjien, odotuksia ja tarpeita tilitoimisto-palveluja kohtaan sekä selvittää syitä, mitkä asiat saattaisivat saada heidät vaihtamaan nykyistä tilitoimistoaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat tilitoimisto X:n nykyiset asiakkaat sekä pienyrittäjät, jotka edustavat yrityksen tulevaa asiakaskuntaa. Tulosten perusteella asiakastyytyväisyyden vahvuuksiksi tunnistettiin muun muassa asiakaspalvelun ystävällisyys ja viestinnän sujuvuus. Kehityskohteina nousivat esiin palveluiden muokattavuus asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin ja digitaalisten ratkaisujen laajentaminen. Lisäksi yrittäjät arvostivat tilitoimiston valinnassa erityisesti luotettavuutta, asiantuntijuutta ja kustannustehokkuutta. Kyselyssä selvitettiin myös, mitkä tekijät vaikuttaisivat siihen, että yrittäjät harkitsisivat siirtymistä toisen tilitoimiston asiakkaaksi.
Esitetyt tulokset tarjoavat tilitoimisto X:lle konkreettisia keinoja asiakaskokemuksen parantamiseksi ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Tulokset voivat myös auttaa yritystä houkuttelemaan uusia asiakkaita ja vastaamaan paremmin markkinoiden tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat tilitoimisto X:n nykyiset asiakkaat sekä pienyrittäjät, jotka edustavat yrityksen tulevaa asiakaskuntaa. Tulosten perusteella asiakastyytyväisyyden vahvuuksiksi tunnistettiin muun muassa asiakaspalvelun ystävällisyys ja viestinnän sujuvuus. Kehityskohteina nousivat esiin palveluiden muokattavuus asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin ja digitaalisten ratkaisujen laajentaminen. Lisäksi yrittäjät arvostivat tilitoimiston valinnassa erityisesti luotettavuutta, asiantuntijuutta ja kustannustehokkuutta. Kyselyssä selvitettiin myös, mitkä tekijät vaikuttaisivat siihen, että yrittäjät harkitsisivat siirtymistä toisen tilitoimiston asiakkaaksi.
Esitetyt tulokset tarjoavat tilitoimisto X:lle konkreettisia keinoja asiakaskokemuksen parantamiseksi ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Tulokset voivat myös auttaa yritystä houkuttelemaan uusia asiakkaita ja vastaamaan paremmin markkinoiden tarpeisiin.
