Poppakonsteja vai ennaltaehkäisyä? : kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulussa
Ahtialansaari, Piia (2025)
Ahtialansaari, Piia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166711
Tiivistelmä
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen systemaattinen opettaminen on viime vuosina noussut tärkeäksi nuorten hyvinvointia vahvistavaksi toimeksi. Yläkoulun aineenopettajien taidot tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta ovat osoittautuneet hyvin vaihteleviksi. Lahden kaupungin perusopetuspalveluissa tähän tarpeeseen on pyritty vastaamaan täydennyskoulutuksen keinoin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luokanohjaajina toimivien aineenopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta ja kohdennetun koulutuksen tarjoamasta tuesta. Tavoitteena oli hankia kokemusperäistä tietoa, jonka pohjalta Lahden kaupunki voi jatkaa tunne- ja vuorovaikutustaitokasvatuksen kehitystyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin triangulaatiolla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, johon osallistujat vastasivat kohdennetun koulutuskokonaisuuden päätteeksi tammikuussa 2025. Kyselyyn vastasi 9 seitsemännellä luokalla luokanohjaajana toimivaa aineenopettajaa.
Tuloksissa nousee esiin aineenopettajien tarpeet täydennyskoulutukselle, työyhteisötasoiselle tuelle sekä koulun rakenteisiin luotaville muutoksille. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan jatkokoulutuksia tai rakenteellisia muutoksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luokanohjaajina toimivien aineenopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta ja kohdennetun koulutuksen tarjoamasta tuesta. Tavoitteena oli hankia kokemusperäistä tietoa, jonka pohjalta Lahden kaupunki voi jatkaa tunne- ja vuorovaikutustaitokasvatuksen kehitystyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin triangulaatiolla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, johon osallistujat vastasivat kohdennetun koulutuskokonaisuuden päätteeksi tammikuussa 2025. Kyselyyn vastasi 9 seitsemännellä luokalla luokanohjaajana toimivaa aineenopettajaa.
Tuloksissa nousee esiin aineenopettajien tarpeet täydennyskoulutukselle, työyhteisötasoiselle tuelle sekä koulun rakenteisiin luotaville muutoksille. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan jatkokoulutuksia tai rakenteellisia muutoksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen liittyen.