Facebook ja Instagram markkinoinnin tukena : opas sosiaalisen median markkinointiin yritykselle Hoki OÜ
Järvinen, Aada (2025)
Järvinen, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointiopas opinnäytetyön toimeksiantajalle jääkiekko- ja taitoluisteluvarusteliike Hoki OÜ:lle. Oppaan tavoitteena on kehittää Hoki OÜ:n osaamista sosiaalisen median markkinoinnissa keskittyen ilmaisiin käytännön työkaluihin ja malleihin, jotka edistävät markkinoinnin tehokkuutta ja näkyvyyttä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalisen median markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja sisällön luomista sosiaalisen median alustoille. Käytettäviksi sosiaalisen median alustoiksi valittiin Instagram ja Facebook, sillä ne ovat yritykselle jo tuttuja ja resurssit eivät riitä tällä hetkellä muihin alustoihin. Markkinoinnin suunnitteluluvussa käsitellään tarkemmin SOSTAC-malli ja markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä ja tutkimusmenetelminä on käytetty SWOT-analyysia ja Benchmarkingia sekä haastatteluita yrityksen henkilökunnan kanssa. SWOT-analyysilla selvitettiin Hoki OÜ:n nykytilannetta sosiaalisen median markkinoinnin näkökulmasta ja Benchmarkingissa vertailtiin yrityksen sosiaalisen median käyttäytymistä saman alan kilpailijoihin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointiopas, jossa käsitellään Facebookin ja Instagramin käyttöä markkinointivälineinä sekä markkinoinnin suunnittelua ja ohjeita julkaistavan sisällön tuottamiseen. Oppaassa on huomioitu yrityksen resurssit ja kokemattomuus, jonka vuoksi opas on pidetty yksinkertaisena ja helppokäyttöisenä. Koska opas on digitaalisessa muodossa, on sitä helppo muokata ja päivittää aina tarvittaessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalisen median markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja sisällön luomista sosiaalisen median alustoille. Käytettäviksi sosiaalisen median alustoiksi valittiin Instagram ja Facebook, sillä ne ovat yritykselle jo tuttuja ja resurssit eivät riitä tällä hetkellä muihin alustoihin. Markkinoinnin suunnitteluluvussa käsitellään tarkemmin SOSTAC-malli ja markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä ja tutkimusmenetelminä on käytetty SWOT-analyysia ja Benchmarkingia sekä haastatteluita yrityksen henkilökunnan kanssa. SWOT-analyysilla selvitettiin Hoki OÜ:n nykytilannetta sosiaalisen median markkinoinnin näkökulmasta ja Benchmarkingissa vertailtiin yrityksen sosiaalisen median käyttäytymistä saman alan kilpailijoihin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointiopas, jossa käsitellään Facebookin ja Instagramin käyttöä markkinointivälineinä sekä markkinoinnin suunnittelua ja ohjeita julkaistavan sisällön tuottamiseen. Oppaassa on huomioitu yrityksen resurssit ja kokemattomuus, jonka vuoksi opas on pidetty yksinkertaisena ja helppokäyttöisenä. Koska opas on digitaalisessa muodossa, on sitä helppo muokata ja päivittää aina tarvittaessa.