Tietojohtaminen Helsingin kaupungin ikääntyneiden neuvontapalvelussa
Kuismin, Noora; Renwall-Iivonen, Nicole (2025)
Kuismin, Noora
Renwall-Iivonen, Nicole
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227162
Tiivistelmä
Tietojohtaminen on ajankohtainen aihe sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tiedon kerääminen, tallentaminen sekä tietoon perustuva johtaminen on Helsingin kaupunkistrategiassa vahvasti esillä. Valitun organisaation toimintasuunnitelmassa tietojohtaminen on yksi kolmesta kehittämisen osa-alueista vuosille 2024–2027.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana määrällisenä tutkimuksena. Tietoperusta muodostui organisaation toimintaa ohjaavista strategioista, johtamisesta sekä tietojohtamisesta ja sen käsitteistä. Tietojohtamista arvioitiin Valtioneuvoston laatimalla tietojohtamisen arviointimallilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietojohtamisen toimivuutta Helsingin kaupungin ikääntyneiden neuvontapalvelussa. Aineisto kerättiin henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Kyselyn strukturoidut väittämät analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että tietojohtaminen on hyvällä tasolla yksikössä. Kehittämistarpeet ovat tietojohtamisen käsitteiden selkeyttäminen, tietoon perustuva johtaminen ja päätöksenteko sekä raportointityökalujen kehittäminen ja määrittely.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana määrällisenä tutkimuksena. Tietoperusta muodostui organisaation toimintaa ohjaavista strategioista, johtamisesta sekä tietojohtamisesta ja sen käsitteistä. Tietojohtamista arvioitiin Valtioneuvoston laatimalla tietojohtamisen arviointimallilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietojohtamisen toimivuutta Helsingin kaupungin ikääntyneiden neuvontapalvelussa. Aineisto kerättiin henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Kyselyn strukturoidut väittämät analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että tietojohtaminen on hyvällä tasolla yksikössä. Kehittämistarpeet ovat tietojohtamisen käsitteiden selkeyttäminen, tietoon perustuva johtaminen ja päätöksenteko sekä raportointityökalujen kehittäminen ja määrittely.