Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Service design as a tool to optimize catering services: Case Gustav Paulig Ltd

Heikinheimo, Saara (2015)

Avaa tiedosto
Saara Heikinheimo_Service design as a tool to optimize catering services_Case Gustav Paulig Ltd.pdf (2.933Mt)
Lataukset: 


Heikinheimo, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112147
Tiivistelmä
Tämän projektipohjaisen opinnäytetyön tarkoitus on selventää, kuinka palvelumuotoilua voidaan käyttää työkaluna catering palvelujen optimoinnissa case-yritys Oy Gustav Paulig Ab:ssa. Catering palvelujen tärkeys yrityksille on merkittävä ja sitä ei tulisi vähätellä. Tarjotun catering palvelun laatu ja sopivuus eivät vaikuta ainoastaan case-yrityksen työntekijöiden mielipiteisiin; case-yrityksen asiakkaat ovat myös palvelun mahdollisia loppukäyttäjiä. Täten mielipiteet koetusta palvelusta case-yrityksen tiloissa yhdistetään helposti yrityksen imagoon. Jotta aiheesta saadaan parempi ymmärrys, tutkittiin sitä kolmesta eri näkökulmasta: palvelun käyttäjän, palvelun tuottajan ja organisaation. Näiden kolmen näkökulman avulla case-yrityksessä tarjottavat catering palvelut voidaan kehittää tehokkaaksi palveluksi, joka ylittää palvelun käyttäjän odotukset.

Teoreettinen viitekehys tarjoaa tarpeellista tietoa case-yrityksen tärkeimmästä tuotteesta: kahvista. Teoria kahvista raaka-aineena, paahtoasteesta, alkuperämaakahvin ja kahvisekoituksen eroavaisuudesta, makuparikonseptista ja kahvin arvostetusta asemassa Suomessa tarjoavat taustaa tekijöille, jotka voivat vaikuttaa loppukäyttäjän kokemukseen. Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen, useisiin internet lähteisiin ja asiantuntijahaastatteluihin.

Projekti toteutettiin käyttämällä palvelumuotoilua työvälineenä. Tuloksena voidaan sanoa, että palvelumuotoilukonsepti soveltuu hyvin catering palvelujen optimointiin. Palvelumuotoilu sisältää laajan valikoiman laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tähän tapaukseen valittiin metodeiksi lopulta ryhmähaastattelut, yhteiskehittely, aistinvarainen arviointi, service blueprint sekä kontekstuaaliset haastattelut.

Projektin toteuttamisen seurauksena case-yritys voi nyt hyötyä optimoidusta henkilöstöravintola Fazer Amican tarjoamasta catering palvelusta. Suunniteltu tilauslomake pohjautuu kahvi edellä – periaatteeseen. Uusi lomake sisältää valmiiksi mietittyjä makupareja, jotka luovat optimaaliset olosuhteet esitellä case-yrityksen tuotteita. Henkilöstöravintola sitoutuu varastoimaan lomakkeeseen sisältyvät ruoat; tämä tehostaa heidän ajankäyttöään, parantaa ennakoimisvalmiutta ja helpottaa asiakkaan odotusten täyttämistä. Suositukset ja makuyhdistelmien luotettavuus helpottaa tilaajan päätöksentekoa ja niin ollen mahdollistaa onnistuneen loppukäyttäjäkokemuksen.

Projektin toteutuksen jälkeen toteutettiin uuden tilauslomakkeen seuranta. Matalan käyttöasteen seurauksena, syntyi kehitysideoita tulevaisuuden varalle. Tukea antava lomake lounastilauksille voitaisiin suunnitella, tehdä uusi tiedonanto ja sisäistä viestintää tehostaa. Voitaisiin myös harkita mahdollista case-yrityksen puolelta annettavaa ohjeistusta lomakkeen käytön vaatimisesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste