Piskel-pikseligrafiikkasovelluksen hyödynnettävyys peliteollisuudessa
Turunen, Antti (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237271
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Piskel-pikseligrafiikanpiirto-ohjelmaa ja miten sitä voidaan hyödyntää Indie-pelituotannossa grafiikantekoon. Opinnäytetyö keskittyy UI-grafiikan, kuten HUD-elementtien, kuvakkeiden, kirjaimiston ja työpöytäkuvakkeiden piirtoon.
Grafiikkaa piirtäessä tehdään jo olemassa olevalle pelille uusittua grafiikka Piskel-sovelluksen avulla. Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä koostuu Ratchet Deadlocked ja The Elder Scrolls 3 Morrowind -pelien käyttöliittymägrafiikan uudelleenpiirrosta pikseligrafiikkatyylillä. Ratchet Deadlockedin uudelleenpiirretty HUD koottiin Photoshop-sovelluksessa havainnollistaen peliin lisätyn käyttöliittymän lopullista ulkomuotoa. Pikseligrafiikalla toteutettu kirjaimisto luotiin täydentämään puuttuvia kirjaimia ja numeroita käyttöliittymässä. Lisäksi kuvakkeet Morrowindin ”Restore Health” – taiasta tehtiinuudelleen ja Deadlockedia varten tehtiin työpöytäpikakuvake.Opinnäytetyön aikana osoittautui, että Piskel on kelvollinen tapa tuottaa UI-grafiikkaa, kunhan huolella harkitsee projektin käytämän resoluution aiheuttamat haasteet. Piskel on helppo käyttöinen sovellus ja tuottaa hyvänlaatuista grafiikkaa muihinkin kuin pikseligrafiikalle suunnatuille peleille. This thesis studies pixel-based UI-design using a free software called Piskel. The thesis concentrates on indie game development and the aim was to demonstrate the flexibility of pixel graphics in areas such as creating the HUD elements, UI elements, desktop icons, and font design. The redesigned graphics are created from already existing game
titles. The drawing process includes the games Ratchet Deadlocked and Ratchet Deadlocked and The Elder Scrolls 3 Morrowind. Ratchet Deadlocked’s HUD elements were redesigned using pixel art and the final assembly of the implemented UI were demonstrated through Photoshop. This includes a self-made font for characters and numbers featured in the HUD. The redrawn HUD elements from Morrowind were based
on the “Restore Health” magic effect, while Deadlocked received a desktop icon as a demonstration on ICO file design. The result of the thesis demonstrates the flexibility of pixel art in other facets of graphics design aside from pixel art games. It also shows that Piskel is useful software as long as developers remain mindful on the intended screen resolution.
Grafiikkaa piirtäessä tehdään jo olemassa olevalle pelille uusittua grafiikka Piskel-sovelluksen avulla. Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä koostuu Ratchet Deadlocked ja The Elder Scrolls 3 Morrowind -pelien käyttöliittymägrafiikan uudelleenpiirrosta pikseligrafiikkatyylillä. Ratchet Deadlockedin uudelleenpiirretty HUD koottiin Photoshop-sovelluksessa havainnollistaen peliin lisätyn käyttöliittymän lopullista ulkomuotoa. Pikseligrafiikalla toteutettu kirjaimisto luotiin täydentämään puuttuvia kirjaimia ja numeroita käyttöliittymässä. Lisäksi kuvakkeet Morrowindin ”Restore Health” – taiasta tehtiinuudelleen ja Deadlockedia varten tehtiin työpöytäpikakuvake.Opinnäytetyön aikana osoittautui, että Piskel on kelvollinen tapa tuottaa UI-grafiikkaa, kunhan huolella harkitsee projektin käytämän resoluution aiheuttamat haasteet. Piskel on helppo käyttöinen sovellus ja tuottaa hyvänlaatuista grafiikkaa muihinkin kuin pikseligrafiikalle suunnatuille peleille.
titles. The drawing process includes the games Ratchet Deadlocked and Ratchet Deadlocked and The Elder Scrolls 3 Morrowind. Ratchet Deadlocked’s HUD elements were redesigned using pixel art and the final assembly of the implemented UI were demonstrated through Photoshop. This includes a self-made font for characters and numbers featured in the HUD. The redrawn HUD elements from Morrowind were based
on the “Restore Health” magic effect, while Deadlocked received a desktop icon as a demonstration on ICO file design. The result of the thesis demonstrates the flexibility of pixel art in other facets of graphics design aside from pixel art games. It also shows that Piskel is useful software as long as developers remain mindful on the intended screen resolution.