Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa: integroiva kirjallisuuskatsaus
Nylund, Iida; Toivanen, Jenni (2025)
Nylund, Iida
Toivanen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237295
Tiivistelmä
Lasten sosioemotionaaliset taidot edistävät lapsen hyvinvointia. Lasten sosioemotionaalisilla taidoilla on suuri merkitys lapsen päivittäisessä toiminnassa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittää ja koota tutkittua tietoa lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tehtävänä oli selvittää millainen lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa tukee lapsen sosioemotionaalisia taitoja. Lisäksi selvitettiin, millainen varhaiskasvatuksen ympäristö tukee lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona opinnäytetyössä oli kaksi väitöskirjaa, kaksi pro gradu -tutkielmaa ja kuusi tieteellistä vertaisarvioitua artikkelia. Opinnäytetyön aineistot analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella varhaiskasvatus kokonaisuudessaan tukee lasten sosioemotionaalisia taitoja monella eri osa-alueella. Sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä suurempi merkitys on kasvattajalla ja kasvattajan toimintatavoilla kuin ympäristöllä. Kasvattajan vuorovaikutuksessa korostuu sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa läsnä oleva, turvallinen ja sensitiivinen aikuinen. Ympäristössä korostuu turvallinen, rauhallinen, kiireetön ja mielekäs ympäristö. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi oppimisympäristön ja menetelmien kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä henkilöstön koulutukseen. Children’s socio-emotional skills promote their well-being. Children’s socio-emotional skills play a significant role in their daily activities in their early childhood education. The aim of this thesis was to figure out and compile research-based knowledge on supporting children’s socio-emotional skills in early childhood education through a literature review. The objective was to examine what kind of interaction between the child and the educator in early childhood education supports the child’s socio-emotional skills. Additionally, the study examined what kind of early childhood education environment supports the development of children’s socio-emotional skills.
The thesis was a qualitative study, and it was conducted as an integrative literature review. The research material used in this thesis consisted of two doctoral dissertations, two master’s theses, and six peer-reviewed scientific articles. The materials were analyzed using data-driven content analysis.
Based on the results of the thesis, early childhood education supports children’s socio- emotional skills in many different areas. In the development of socio-emotional skills, the educator and their approach have a bigger impact than the environment. In the interactions of the educator, the presence of a safe and sensitive adult is emphasized in supporting socio-emotional skills. Regarding the environment, a safe, calm, unhurried, and meaningful setting is highlighted. The results of this thesis can be utilized, for example, in the development of learning environments and methods in early childhood education, as well as in staff training.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona opinnäytetyössä oli kaksi väitöskirjaa, kaksi pro gradu -tutkielmaa ja kuusi tieteellistä vertaisarvioitua artikkelia. Opinnäytetyön aineistot analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella varhaiskasvatus kokonaisuudessaan tukee lasten sosioemotionaalisia taitoja monella eri osa-alueella. Sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä suurempi merkitys on kasvattajalla ja kasvattajan toimintatavoilla kuin ympäristöllä. Kasvattajan vuorovaikutuksessa korostuu sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa läsnä oleva, turvallinen ja sensitiivinen aikuinen. Ympäristössä korostuu turvallinen, rauhallinen, kiireetön ja mielekäs ympäristö. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi oppimisympäristön ja menetelmien kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä henkilöstön koulutukseen.
The thesis was a qualitative study, and it was conducted as an integrative literature review. The research material used in this thesis consisted of two doctoral dissertations, two master’s theses, and six peer-reviewed scientific articles. The materials were analyzed using data-driven content analysis.
Based on the results of the thesis, early childhood education supports children’s socio- emotional skills in many different areas. In the development of socio-emotional skills, the educator and their approach have a bigger impact than the environment. In the interactions of the educator, the presence of a safe and sensitive adult is emphasized in supporting socio-emotional skills. Regarding the environment, a safe, calm, unhurried, and meaningful setting is highlighted. The results of this thesis can be utilized, for example, in the development of learning environments and methods in early childhood education, as well as in staff training.