Virtuaalihahmon luominen näyttelijästä
Timonen, Aapo (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237418
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin näyttelijöiden virtualisointiin osana digitaalista tarinan kerrontaa sekä tarkasteltiin sen keskeisiä teknologioita ja kehityssuuntia. Työn tavoitteena oli selvittää, miten motion capture-, volumetric capture- ja performance capture tekniikat mahdollistavat realististen ja tunteita välittävien virtuaalihahmojen luomisen.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin liikkeenkaappaustekniikoiden toimintaperiaatteita, niiden kehitystä sekä koneoppimisen ja konenäön roolia teknologioiden tarkkuuden ja ilmaisukyvyn parantamisessa. Lisäksi käsiteltiin monitieteisen yhteistyön merkitystä virtuaalisten esitysten laadun kehittämisessä.
Teknologioiden tarkastelu perustui ajankohtaisiin tutkimuksiin ja alan asiantuntijalähteisiin. Työssä tuotiin esiin, kuinka nämä tekniikat yhdessä muokkaavat digitaalista mediaa ja vaikuttavat yleisön kokemukseen, mahdollistaen entistä immersiivisempiä ja emotionaalisesti vaikuttavampia tarinankerronnan muotoja.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin liikkeenkaappaustekniikoiden toimintaperiaatteita, niiden kehitystä sekä koneoppimisen ja konenäön roolia teknologioiden tarkkuuden ja ilmaisukyvyn parantamisessa. Lisäksi käsiteltiin monitieteisen yhteistyön merkitystä virtuaalisten esitysten laadun kehittämisessä.
Teknologioiden tarkastelu perustui ajankohtaisiin tutkimuksiin ja alan asiantuntijalähteisiin. Työssä tuotiin esiin, kuinka nämä tekniikat yhdessä muokkaavat digitaalista mediaa ja vaikuttavat yleisön kokemukseen, mahdollistaen entistä immersiivisempiä ja emotionaalisesti vaikuttavampia tarinankerronnan muotoja.