Kirkkaampi missio – Strategisempi toiminta : FinFamin Etelä-Karjalan alueen vertailukehittäminen
Heikka, Mari (2025)
Heikka, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237433
Tiivistelmä
Etelä-Karjalan mielenterveys- ja päihdetyön yhdistyskentällä tarve työlle on suuri. Toiminta vahvistuu ja vakiintuu alan rajuista säästöpaineista huolimatta. Opinnäytetyössä kehitettiin FinFami - Mielenterveysomaiset Etelä-Karjala ry:n toimintasuunnitelmaa ja tuotettiin yhdessä FinFamin työtiimin kanssa toimintasuunnitelma vuodelle 2025. Yhdistyksen ammatillinen toiminta oli alussa ja tarvitsi strategista kehittämistä. Nähtiin, että laadukas ammatillinen operatiivinen työ vaatii strategista suunnittelua ja kohdentamista tavoittaakseen kohderyhmän ja pysyäkseen kilpailukelpoisena.
Opinnäytetyö toteutettiin FinFamin alueyhdistysten sisäisenä vertailukehittämisenä hyödyntäen neljää vertailukehittämiskumppania. Tavoitteena oli lisätä FinFami Etelä-Karjalan asiakasmäärää ja tunnettavuutta mielenterveysomaisten keskuudessa. Opinnäytetyöprosessi kirkasti mission uusien mielenterveysomaisten tavoittamisesta ja voimaannuttamisesta. Toiminnan suunnittelu linjattiin strategisesti mission mukaiseksi. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin tiedottava ja tavoittava toiminta, mihin koottiin strategisesti merkittäviä yhteistyötahoja. Tietoa ja tukea tarjoavan toiminnan alle koottiin keskustelutuki ja vertaisryhmätoiminta. Vertaistoimintaa linjattiin uusia asiakkaita palvelevaksi. Tärkeiksi uusia asiakkaita tavoittavan toiminnan muodoiksi todettiin tiedotuksen ja viestinnän strateginen kohdentaminen, sosiaalisen median kohdennettu mainonta sekä vahva yhteistyö ja asiakasohjaus hyvinvointialueiden kanssa. There is a great need for work in the South Karelian associations providing mental health and substance abuse services. Operations are becoming stronger and more stable despite the economic pressure. The plan of operations of FinFami - South Karelia was developed in the thesis. The plan of operations for 2025 was produced together with FinFam's work team. The association's professional activity was in its initial stage and there was a need for strategic development. It was seen that high-quality professional operational work requires strategic planning and targeting to reach the target group and remain competitive.
The thesis was carried out as an internal benchmarking of FinFam's four regional associations. The goal was to increase the number of customers and awareness of FinFami South Karelia among those who were affected by family member’s mental health. The thesis process clarified the mission of reaching and empowering new clients. The planning of operations was strategically aligned with the mission. The plan of operations included information and outreach activities, for which strategically important cooperation parties were gathered. Discussion support and peer group activities were brought together under the activities providing information and support. Peer activities were outlined to serve new customers. Strategic targeting of information and communications, targeted advertising on social media, and strong cooperation and customer guidance with the wellbeing services counties were recognised as important tools for reaching new customers.
Opinnäytetyö toteutettiin FinFamin alueyhdistysten sisäisenä vertailukehittämisenä hyödyntäen neljää vertailukehittämiskumppania. Tavoitteena oli lisätä FinFami Etelä-Karjalan asiakasmäärää ja tunnettavuutta mielenterveysomaisten keskuudessa. Opinnäytetyöprosessi kirkasti mission uusien mielenterveysomaisten tavoittamisesta ja voimaannuttamisesta. Toiminnan suunnittelu linjattiin strategisesti mission mukaiseksi. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin tiedottava ja tavoittava toiminta, mihin koottiin strategisesti merkittäviä yhteistyötahoja. Tietoa ja tukea tarjoavan toiminnan alle koottiin keskustelutuki ja vertaisryhmätoiminta. Vertaistoimintaa linjattiin uusia asiakkaita palvelevaksi. Tärkeiksi uusia asiakkaita tavoittavan toiminnan muodoiksi todettiin tiedotuksen ja viestinnän strateginen kohdentaminen, sosiaalisen median kohdennettu mainonta sekä vahva yhteistyö ja asiakasohjaus hyvinvointialueiden kanssa.
The thesis was carried out as an internal benchmarking of FinFam's four regional associations. The goal was to increase the number of customers and awareness of FinFami South Karelia among those who were affected by family member’s mental health. The thesis process clarified the mission of reaching and empowering new clients. The planning of operations was strategically aligned with the mission. The plan of operations included information and outreach activities, for which strategically important cooperation parties were gathered. Discussion support and peer group activities were brought together under the activities providing information and support. Peer activities were outlined to serve new customers. Strategic targeting of information and communications, targeted advertising on social media, and strong cooperation and customer guidance with the wellbeing services counties were recognised as important tools for reaching new customers.