Elokuvaympäristön luominen 3D-ohjelmassa
Hasala, Mika (2025)
Hasala, Mika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247557
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mallinnettiin elokuvaympäristö 3D-ohjelmistojen avulla. Työ toteutettiin yritykselle Lohkare Games Oy.
Työn tavoitteena oli luoda kaksi mahdollisimman tunnistettavaa 3D-ympäristöä, jotka ammentavat inspiraatiota Uhrilampaat-elokuvasta, joka tunnetaan synkästä tunnelmastaan. Työn lopputuloksen onnistumista arvioitiin sen perusteella, kuinka hyvin valmiit ympäristöt vastasivat elokuvassa nähtyä versiota.
Ensimmäisen mallinnettavan ympäristön sisätilat mallinnettiin samannäköiseksi kuin kuuluisa kohtaus elokuvasta Uhrilampaat. Toisena ympäristönä oleva kellari mallinnettiin käyttäen enemmän luovaa vapautta. Mallintamisen apuna käytettiin referenssikuvia elokuvasta.
Tulokset osoittavat, että elokuvareferensseihin perustuva ympäristömallinnus vaatii tarkkuuden ja luovan tulkinnan tasapainoa. Referenssit loivat pohjan, mutta säätöjä tarvittiin visuaalisen yhtenäisyyden ja toimivuuden takaamiseksi Unreal Enginessä.
Työn tavoitteena oli luoda kaksi mahdollisimman tunnistettavaa 3D-ympäristöä, jotka ammentavat inspiraatiota Uhrilampaat-elokuvasta, joka tunnetaan synkästä tunnelmastaan. Työn lopputuloksen onnistumista arvioitiin sen perusteella, kuinka hyvin valmiit ympäristöt vastasivat elokuvassa nähtyä versiota.
Ensimmäisen mallinnettavan ympäristön sisätilat mallinnettiin samannäköiseksi kuin kuuluisa kohtaus elokuvasta Uhrilampaat. Toisena ympäristönä oleva kellari mallinnettiin käyttäen enemmän luovaa vapautta. Mallintamisen apuna käytettiin referenssikuvia elokuvasta.
Tulokset osoittavat, että elokuvareferensseihin perustuva ympäristömallinnus vaatii tarkkuuden ja luovan tulkinnan tasapainoa. Referenssit loivat pohjan, mutta säätöjä tarvittiin visuaalisen yhtenäisyyden ja toimivuuden takaamiseksi Unreal Enginessä.