Perehdytyksen haasteet ja kehitystarpeet finanssialalla toimivan yrityksen esihenkilöiden näkökulmasta
Hänninen, Eemeli (2025)
Hänninen, Eemeli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247597
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin perehdytysprosessin haasteita ja kehitystarpeita finanssialalla toimivan yrityksen esihenkilöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia perehdytysprosessin toteutuksesta, haasteista, onnistumisista ja mahdollisista kehitysehdotuksista. Opinnäytetyön aihe valittiin, koska yhteistyöyritys halusi kehittää perehdytysprosessiaan, ymmärtää sen nykytilaa ja varmistaa sen laadun. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että esihenkilöt kokivat yhteistyöyrityksen perehdytysprosessin pääosin toimivaksi, mutta samalla esiin nousi useita haasteita ja kehitystarpeita. Merkittävimmiksi haasteeksi tunnistettiin ajanpuute, perehdytysprosessin epätasainen toteutus eri toimipisteissä ja vastuuperehdyttäjien riittämätön tuki.
Keskeisinä kehitysehdotuksina esihenkilöt ehdottivat yhtenäisen perehdytysmallin luomista, perehdytysprosessin laajempaa suunnitelmallisuutta ja resurssien lisäämistä erityisesti substanssiosaamisen perehdyttäjille. Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden rooli kaipasi selkeytystä ja he tarvitsivat enemmän tukea perehdytysprosessin hallintaan. Esihenkilöiden kokemukset tarjosivat arvokasta tietoa perehdytysprosessin kehittämiseksi. This thesis examined the challenges and development needs in the onboarding from the perspective of supervisors in a financial sector company. The objective was to explore supervisors’ experiences regarding the implementation of the onboarding process, its challenges, successes and potential areas for improvement. The topic was chosen because the partner company aimed to develop its onboarding process, understand its current state and ensure its quality. The study was conducted using a qualitative research method and data was collected through semi-structured thematic interviews.
The interview results indicated that supervisors generally found the company's onboarding process functional. However, several challenges and areas for improvement emerged. The most significant challenges identified were lack of time, inconsistencies in the onboarding process across different locations and insufficient support for responsible trainers.
As key development suggestions, supervisors proposed creating a standardized onboarding model, broader strategic planning and increased resources, particularly for subject-matter trainers. The findings highlighted the need to clarify the role of supervisors and provide them with greater support in managing the onboarding process. Supervisors’ experiences offered valuable insights for improving the onboarding process.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että esihenkilöt kokivat yhteistyöyrityksen perehdytysprosessin pääosin toimivaksi, mutta samalla esiin nousi useita haasteita ja kehitystarpeita. Merkittävimmiksi haasteeksi tunnistettiin ajanpuute, perehdytysprosessin epätasainen toteutus eri toimipisteissä ja vastuuperehdyttäjien riittämätön tuki.
Keskeisinä kehitysehdotuksina esihenkilöt ehdottivat yhtenäisen perehdytysmallin luomista, perehdytysprosessin laajempaa suunnitelmallisuutta ja resurssien lisäämistä erityisesti substanssiosaamisen perehdyttäjille. Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden rooli kaipasi selkeytystä ja he tarvitsivat enemmän tukea perehdytysprosessin hallintaan. Esihenkilöiden kokemukset tarjosivat arvokasta tietoa perehdytysprosessin kehittämiseksi.
The interview results indicated that supervisors generally found the company's onboarding process functional. However, several challenges and areas for improvement emerged. The most significant challenges identified were lack of time, inconsistencies in the onboarding process across different locations and insufficient support for responsible trainers.
As key development suggestions, supervisors proposed creating a standardized onboarding model, broader strategic planning and increased resources, particularly for subject-matter trainers. The findings highlighted the need to clarify the role of supervisors and provide them with greater support in managing the onboarding process. Supervisors’ experiences offered valuable insights for improving the onboarding process.