Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monialaista osaamista avaruusalalle : Laurea- ammattikorkeakoulun koulutuspalveluiden kehittäminen

Kaila, Nea (2025)

 
Avaa tiedosto
Kaila_Nea.pdf (10.33Mt)
Lataukset: 


Kaila, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257734
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli kehittää Laurean koulutustarjontaa avaruusliiketoimintaan liittyvien opintojen alalla. Työn tarkoitus on ymmärtää potentiaalisten opiskelijoiden arvonmuodostumista avaruusliiketoiminta-alan koulutukseen liittyen. Kehitystyössä selvitettiin opiskelijoiden kouluttautumistarpeita sekä millaista monialaista kurssisisältöä tarvitaan.

Kehittämistyön tietoperustassa perehdytään suomalaiseen avaruustoimintaan osana Euroopan avaruussektoria sekä Suomen avaruusstrategiaan, joka on luotu ohjaamaan avaruusalan kehitystä. Avaruusstrategia ohjaa korkeakouluja tarjoamaan avaruusalan kasvua tukevia korkeakouluopintoja. Tietoperustassa käydään läpi myös Suomen korkeakoulujärjestelmää ja korkeakoulupolitiikkaa. Osaamista työelämässä tarkastellaan taidon, asiantuntijuuden ja dynaamisen kyvykkyyden näkökulmasta. Työssä esitellään palveluekosysteemi, joka havainnollistaa, miten arvoa syntyy asiakkaalle erilaisten liiketoimintalogiikoiden kautta.

Tutkimusmenetelminä käytettiin tulevaisuuden ennakointia esikartoitusvaiheessa sekä palvelumuotoilua itse kehittämistyössä. Palvelumuotoilun prosessimalliksi valittiin Stanford Design Schoolin kuusikulmiomalli. Tiedonkeruumenetelminä sovellettiin benchmarking-tutkimusta, havainnointia, kyselytutkimusta sekä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Avaruusliiketoimintaopinnoista kiinnostuneiden käyttäjien kyselytutkimusvastauksia verrattiin haastatteluiden sisältöanalyysin tuloksiin ja näiden pohjalta luotiin kolme asiakaspersoonaa ja asiakaspolkuja. Näiden menetelmien avulla tunnistettiin potentiaalisille opiskelijoille tarpeellisia kurssisisältöjä.

Työn tuloksena kehitettiin Laurealle koulutuskonsepti, joka ehdottaa asteittaista avaruusliiketoiminnan koulutustarjonnan rakentamista. Malli etenee yksittäisistä kursseista laajempiin kokonaisuuksiin, jotka voidaan integroida tutkintokoulutuksiin. Tuloksien perusteella työelämäyhteys sekä työllistymistä parantavat monialaiset opinnot ovat opiskelijoille merkittäviä.

Jatkokehitysmahdollisuuksina Laurealle suositellaan yhteistyötä muiden korkeakoulujen ja avaruusalan toimijoiden kanssa. Tällainen yhteistyö tukisi monialaisten avaruusliiketoimintaan liittyvien opintojen kehittämistä ja laajentamista. Aiheeseen liittyvää jatkotutkimusta palvelumuotoilua hyödyntäen, olisi hyvä suunnitella ajankohtaan, jolloin ensimmäiset opiskelijat ovat suorittaneet Laurean avaruusliiketoimintaan liittyviä kursseja.
 
Laurea University of Applied Sciences focuses on practical research and development activities, with a strategic emphasis on areas that align with future needs and strong expertise in social and healthcare services, service business, and security.

The purpose of this research-based developmen work was to develop higher educational offering in the field of space business related studies and to understand the value formation of potential students regarding space business education. The development work examined what kind of needs potential students have in the field and what kind of multidiciplinary course content is required.

The theoretical framework of this thesis is based on the Finnish space industry and the national space strategy designed to guide the sector’s development. This strategy also guides higher education institutions in creating programs that support the growth of the space sector. Within the higher education context, the development work examines the Finnish higher education system, and relevant policies. Work life competence is also analyzed from the perspectives of skills, expertise, and dynamic capabilities. The study presents a service ecosystem that illustrates how value is created for the customer through different business logics.

The methods used for the development work included future foresight in the preliminary phase and service design in the development phase. The Stanford Design School’s hexagon model was used in the service design process. The methods of data collection were benchmarking research, observation, survey and interviews. The survey responses of users interested in space business studies were compared with the results of the content analysis of the interviews. With this gathered information three customer personas and customer journeys were developed and used to identify relevant course content as well as the needs and motivation of the potential customers of the planned services.

As a result, a concept was developed for Laurea which included suggestions for multidiciplinary studies that Laurea could provide in the field of the space industry. The model starts with individual courses and later on expands to study modules that can be integrated into degree programs. The findings of this development work emphasize the need for studies that integrate theory with practice and maintain strong connections to working life. Students see significant value in such programs, as they require new skills to differentiate themselves as job applicants.

For further development, it is recommended that Laurea collaborates with other higher education institutions and space industry companies. Such collaboration would support the development and expansion of multidisciplinary studies related to the space business. The topic could be further researched using service design once the first students have completed Laurea’s space-related courses.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste