Autokaupan yrityskulttuurin nykytila Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa
Skogberg, Patrik (2025)
Skogberg, Patrik
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n autokaupan yrityskulttuurin nykytilasta. Opinnäytetyötä varten tehdyn tutkimustyön hyötynä yritys saa käyttöönsä tietoa siitä, miten autokauppojen henkilöstö suhtautuu kulttuuriin, sekä miten henkilöstö näkee kulttuurin nykytilan ja sen ilmenemisen käytännön tasolla. Tätä kerättyä tietoa yritys pystyy käyttämään hyödyksi jatkaessaan tavoitekulttuurin määrittämistä.
Opinnäytetyössä yrityskulttuuri terminä määritellään useammasta eri näkökulmasta. Yrityskulttuurin johtamista tullaan käsittelemään yrityskulttuurin johtamisen osa-alueiden kautta, ja avaamaan konkreettisesti sitä, miten johtaja pystyy omalla panoksellaan johtamaan yrityksensä kulttuuria.
Työn päätutkimuskysymys on selvittää SSO:n autokauppojen yrityskulttuurin nykytila. Tämän tutkimuskysymyksen selvittämisen perustaksi työssä tullaan käsittelemään työkaluja yrityskulttuurin nykytilan ymmärtämiseksi. Työn tutkimusosassa tullaan hyödyntämään työn tietoperustaa, sekä hyödyntämään työssä esiteltyä kulttuurin ymmärtämisen viitekehystä.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään määrällistä tutkimusta kulttuurikyselyn muodossa sekä laadullista tutkimusta teemahaastatteluiden muodossa. Tietoperustan avulla muodos-tettiin runko kysymyksille kulttuurikyselyyn, joka suunnattiin koko autokaupan henkilöstölle. Jatkumona kyselylle suoritettiin teemahaastattelut valittujen avainhenkilöiden kanssa, jotta kulttuurista saataisiin syvempää ja konkreettista ymmärrystä. Syvempää ymmärrystä saatiin muun muassa kulttuurin johtamisesta sekä kulttuurin ilmentymisestä arkisella tasolla yrityksissä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että SSO:n autokaupoilla ei ole yhtä yhteistä yrityskulttuuria. SSO:n autokaupan tytäryhtiöt eroavat keskenään toisistaan vahvasti niin strategisten valintojen kuin myös historian näkökulmasta katsottuna, ettei yhtenäistä kuvaa kulttuurista pysty muodostamaan, eikä toisaalta yhtenäiselle kulttuurille nähty myöskään edellytyksiä.
Kulttuuri kummassakaan yrityksessä ei ole täysin yhtenäinen, joka johtuu osittain siitä, ettei yrityskulttuuria terminä ole käsitelty juurikaan yrityksissä.
Tehty työ antaa yritykselle hyvän pohjan jatkaa kulttuurimatkaa, jossa seuraavaksi tulisi määrittää strategiaa tukeva tavoitekulttuuri. Tavoitekulttuurin määrittämisen lisäksi kehitysehdotuksena onkin molempien yritysten osalta on pohtia strategiaa, ja päivittää tätä tarvittaessa, jotta kulttuurilla on edellytykset tukea strategian toteutumista.
Opinnäytetyössä yrityskulttuuri terminä määritellään useammasta eri näkökulmasta. Yrityskulttuurin johtamista tullaan käsittelemään yrityskulttuurin johtamisen osa-alueiden kautta, ja avaamaan konkreettisesti sitä, miten johtaja pystyy omalla panoksellaan johtamaan yrityksensä kulttuuria.
Työn päätutkimuskysymys on selvittää SSO:n autokauppojen yrityskulttuurin nykytila. Tämän tutkimuskysymyksen selvittämisen perustaksi työssä tullaan käsittelemään työkaluja yrityskulttuurin nykytilan ymmärtämiseksi. Työn tutkimusosassa tullaan hyödyntämään työn tietoperustaa, sekä hyödyntämään työssä esiteltyä kulttuurin ymmärtämisen viitekehystä.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään määrällistä tutkimusta kulttuurikyselyn muodossa sekä laadullista tutkimusta teemahaastatteluiden muodossa. Tietoperustan avulla muodos-tettiin runko kysymyksille kulttuurikyselyyn, joka suunnattiin koko autokaupan henkilöstölle. Jatkumona kyselylle suoritettiin teemahaastattelut valittujen avainhenkilöiden kanssa, jotta kulttuurista saataisiin syvempää ja konkreettista ymmärrystä. Syvempää ymmärrystä saatiin muun muassa kulttuurin johtamisesta sekä kulttuurin ilmentymisestä arkisella tasolla yrityksissä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että SSO:n autokaupoilla ei ole yhtä yhteistä yrityskulttuuria. SSO:n autokaupan tytäryhtiöt eroavat keskenään toisistaan vahvasti niin strategisten valintojen kuin myös historian näkökulmasta katsottuna, ettei yhtenäistä kuvaa kulttuurista pysty muodostamaan, eikä toisaalta yhtenäiselle kulttuurille nähty myöskään edellytyksiä.
Kulttuuri kummassakaan yrityksessä ei ole täysin yhtenäinen, joka johtuu osittain siitä, ettei yrityskulttuuria terminä ole käsitelty juurikaan yrityksissä.
Tehty työ antaa yritykselle hyvän pohjan jatkaa kulttuurimatkaa, jossa seuraavaksi tulisi määrittää strategiaa tukeva tavoitekulttuuri. Tavoitekulttuurin määrittämisen lisäksi kehitysehdotuksena onkin molempien yritysten osalta on pohtia strategiaa, ja päivittää tätä tarvittaessa, jotta kulttuurilla on edellytykset tukea strategian toteutumista.