Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Export av en färdigmatprodukt till Sverige - Grande Food Ab:s pannpizza

Nybäck, Annika; Salmi, Johanna (2007)

 
Avaa tiedosto
Nyback_Salmi.pdf (7.927Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Nybäck, Annika
Salmi, Johanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287915
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar grund läggande aspekter kring startande av exportverksamhet till Sverige, med utgångspunkten i ett småföretag inom livsmedelsbranschen som överväger att inleda exportverksamhät till Sverige. Företaget har sedan tidigare ingen erfarenhet av export. Den teoretiska referensramen byggdes upp med fokus på Sverige och på livsmedelsindustrin. Väsentliga temaområden i arbetet är en beskrivning av Sverige som marknadsområde, exportverksamhet, bestämmelser inom livsmedelsindustrin ur exportsynvinkel och produkten företaget ämnade exportera.

Som uppdragsgivare fungerade Grande Food Ab som är ett företag i Jakobstad. Företaget bedriver lunchverksamnet och produktionskök, där man bland annat tillverkar pannpizzor. På Grande Food Ab är man optimistisk över pannpizzornas möjligheter, och överväger att börja exportera dem till Sverige.

Den empiriska delen innehåller både en kvalitativ och kvantitativ undersökning. Den kvalitativa undersökningen genomfördes genom intervjuer med 6 livsmedelsföretag i Österbotten mellan april och augusti 2OO7. Dess syfte var att belysa andra livsmedelsföretags erfarenheter av export och Sverige som marknadsområde. Resultatet av undersökningen visade att den svenska marknaden är något svår att komma in på och agera i. För att komma in på den krävs en speciell produkt, tillräckliga resurser och marknadskännedom.

Vår kvantitativa undersökning utfördes i form av en marknadsundersökning bland svenska konsumenter i september 2007. Syftet med studien var att få kunskap om i vilken omfattning färdigmat konsumeras och om de kunde tänka sig att köpa en finländsk pannpizza. Undersökningen visade att färdigmat konsumeras i stor utsträckning och att det finns ett intresse gentemot ett eventuellt köp av en finsk pannpizza bland våra respondenter.

Avsikten med detta examensarbete var att utreda vad Grande Food Ab behöver känna till för att exportera pannpizzorna till Sverige, samt att utreda eventuella exportmöjligheter för Grand Food Ab. Genom att vi behandlade ämnet både ur en teoretisk synvinkel och genom praktiska exempel, ville vi ge företaget en omfattande bild av vad en eventuell livsmedelsexport till Sverige kräver. Centrala åtgärder som företaget kunde vidta i framtiden på basen av arbetet var att först stärka sin position på den finska marknaden. Ytterligare kunde företaget utforma en pannpizza förpackning som också lämpade sig för Sverige. lfall företaget överväger att börja med exportverksamhet kunde ett bra sätt vara att ansluta sig till en exportrino.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste