Ilmalämpöpumpun markkinointisuunnitelma
Tiikkaja, Juulia (2007)
Tiikkaja, Juulia
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma asiakaskyselyn pohjalta. Asiakaskyselyn vastauksien tavoitteena oli saada selville yrityksen toiminnan ja markkinoinnin lehtötilanne asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä markkinointisuunnitelman tavoitteena oli selvittää ilmalämpöpumpun lähtökohta-analyysi, kilpailu, viestintämenetelmät ja budjetti.
Asiakaskyselyn toteutin puhelinhaastattelulla sekä sähköpostitse. Kyselyn luomisessa käytin apuna webropol-palvelinta, minkä avulla voidaan toteuttaa ja analysoida kyselytutkimukset sähköisessä muodossa. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä hyödynsin asiakaskyselyn vastauksia ja internetistä saatavia dokumentteja. Tietojen pohjalta pystyi lähtemään rakentamaan markkinoinnille kannattavia ratkaisuja.
Työn tuloksena saatiin toimiva markkinointisuunnitelma. Asiakaskyselyn vastauksissa kävi ilmi yrityksen henkilöstön ammattitaito ja asiakaspalvelu, jotka ovat nykypäivänä erittäin tärkeitä kasvavassa kilpailussa yritysten välillä. Suunnitelma antaa hyvät lähtökohdat toiminnan kehittamiselle ja jatkuvalle parantamiselle. Asiakaskyselyn tuloksien pohjalta yritys voi lähteä kehittämään omaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi seka hyödyntää vastauksia tulevaisuudessa markkinoinnissa.
Asiakaskyselyn toteutin puhelinhaastattelulla sekä sähköpostitse. Kyselyn luomisessa käytin apuna webropol-palvelinta, minkä avulla voidaan toteuttaa ja analysoida kyselytutkimukset sähköisessä muodossa. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä hyödynsin asiakaskyselyn vastauksia ja internetistä saatavia dokumentteja. Tietojen pohjalta pystyi lähtemään rakentamaan markkinoinnille kannattavia ratkaisuja.
Työn tuloksena saatiin toimiva markkinointisuunnitelma. Asiakaskyselyn vastauksissa kävi ilmi yrityksen henkilöstön ammattitaito ja asiakaspalvelu, jotka ovat nykypäivänä erittäin tärkeitä kasvavassa kilpailussa yritysten välillä. Suunnitelma antaa hyvät lähtökohdat toiminnan kehittamiselle ja jatkuvalle parantamiselle. Asiakaskyselyn tuloksien pohjalta yritys voi lähteä kehittämään omaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi seka hyödyntää vastauksia tulevaisuudessa markkinoinnissa.