Tue lapsen positiivista mielenterveyttä: lasten mielenterveys ja sen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Jumppanen, Inkeri (2025)
Jumppanen, Inkeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoa lasten mielenterveydestä, siihen vaikuttavista tekijöistä, ja mielen hyvinvoinnin yhteydestä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen. Lisäksi tarkoitus on antaa keinoja, joilla mielen hyvinvointia voidaan tukea varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä oppaan sisältöä varten koottiin ajankohtaista tietoa lasten mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä aiheen kirjallisuudesta ja muusta materiaalista, sekä haastateltiin varhaiskasvatuksen sosionomeja, opettajaa ja lastenhoitajaa toimeksiantajakunnan päiväkodista. Teemahaastatteluissa kerättiin ajankohtaisia näkemyksiä ja tietoa lasten mielenterveydestä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmasta, sekä tietoa siitä, millaista tietoa varhaiskasvatuksessa aiheesta tarvitaan. Oppaan painopiste on varhaiskasvatuksen arjessa ja käytännön toimissa, joilla lasten mielenterveyttä voidaan tukea.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Tue lapsen positiivista mielenterveyttä! – opas varhaiskasvatukseen. Opas jaettiin Kontiolahden kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja oppaasta kerättiin palautetta palautekyselyn avulla. Palautteessa opasta arvioitiin selkeäksi kokonaisuudeksi, joka sisältää tärkeää ja ajankohtaista tietoa. Toimeksiantajan näkökulmasta opas antaa kokoavan katsauksen lapsen mielenterveyden tukemiseen ja auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä hahmottamaan mielenterveyteen vaikuttavien asioiden kokonaisuutta. Oppaan sisältö on suunnattu suoraan käyttäjilleen eli varhaiskasvatuksen henkilöstölle, mutta sitä voi hyödyntää myös kaikille muille ikäryhmän kanssa työskenteleville, esimerkiksi lastensuojelussa tai neuvolassa sekä lasten huoltajille. The aim of this thesis is to increase knowledge of children’s mental health, the factors affecting it and the connection between mental well-being and holistic well-being, growth and development as well as provide ways to support mental well-being in the everyday life of early childhood education.
The thesis was conducted as a functional thesis and the output was Support the child's positive mental health! - guide to early childhood education. The content of the guide was gathered from various literary sources of the topic as well as through interviews with early childhood educators. The interviews were conducted with the commissioning municipality’s employees. The purpose of the interviews was to gather current views and information about children’s mental health from the perspective of the educators and information about what kind of information of the topic is needed in early childhood education. The focus in the guide is at the everyday life and in practical actions that can be implemented to support children’s mental health.
Finally, the guide was distributed to the educators in early childhood education of Kontiolahti, with a feedback questionnaire. The guide was evaluated as a clear complex of important and topical information. From the perspective of the commissioner the guide can help early childhood educators to understand all the factors affecting mental health. Even though guide is directed to the educators, it can be utilized with anyone working with the age group, for example in child welfare and child health clinic as well as the parents.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä oppaan sisältöä varten koottiin ajankohtaista tietoa lasten mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä aiheen kirjallisuudesta ja muusta materiaalista, sekä haastateltiin varhaiskasvatuksen sosionomeja, opettajaa ja lastenhoitajaa toimeksiantajakunnan päiväkodista. Teemahaastatteluissa kerättiin ajankohtaisia näkemyksiä ja tietoa lasten mielenterveydestä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmasta, sekä tietoa siitä, millaista tietoa varhaiskasvatuksessa aiheesta tarvitaan. Oppaan painopiste on varhaiskasvatuksen arjessa ja käytännön toimissa, joilla lasten mielenterveyttä voidaan tukea.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Tue lapsen positiivista mielenterveyttä! – opas varhaiskasvatukseen. Opas jaettiin Kontiolahden kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja oppaasta kerättiin palautetta palautekyselyn avulla. Palautteessa opasta arvioitiin selkeäksi kokonaisuudeksi, joka sisältää tärkeää ja ajankohtaista tietoa. Toimeksiantajan näkökulmasta opas antaa kokoavan katsauksen lapsen mielenterveyden tukemiseen ja auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä hahmottamaan mielenterveyteen vaikuttavien asioiden kokonaisuutta. Oppaan sisältö on suunnattu suoraan käyttäjilleen eli varhaiskasvatuksen henkilöstölle, mutta sitä voi hyödyntää myös kaikille muille ikäryhmän kanssa työskenteleville, esimerkiksi lastensuojelussa tai neuvolassa sekä lasten huoltajille.
The thesis was conducted as a functional thesis and the output was Support the child's positive mental health! - guide to early childhood education. The content of the guide was gathered from various literary sources of the topic as well as through interviews with early childhood educators. The interviews were conducted with the commissioning municipality’s employees. The purpose of the interviews was to gather current views and information about children’s mental health from the perspective of the educators and information about what kind of information of the topic is needed in early childhood education. The focus in the guide is at the everyday life and in practical actions that can be implemented to support children’s mental health.
Finally, the guide was distributed to the educators in early childhood education of Kontiolahti, with a feedback questionnaire. The guide was evaluated as a clear complex of important and topical information. From the perspective of the commissioner the guide can help early childhood educators to understand all the factors affecting mental health. Even though guide is directed to the educators, it can be utilized with anyone working with the age group, for example in child welfare and child health clinic as well as the parents.