Luuliikunta alakouluikäisille : opas liikuntatunneille
Honkanen, Lassi; Kiira, Saga; Toivonen, Timi (2025)
Honkanen, Lassi
Kiira, Saga
Toivonen, Timi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas alakoulunopettajille luuston kehityksen edistämiseksi. Tavoitteena oli selvittää alakouluopettajien tietämystä luustoa kuormittavasta liikunnasta, lisätä tietoa luustonkuormituksen merkityksestä ja ennaltaehkäistä luunmurtumia ja luustosairauksia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Luustoliiton kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kehittämistyönä, joka sisälsi kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimuksessa oli seitsemän osallistujaa, jotka kaikki opettivat liikuntaa alakoulussa. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, joka lähetettiin opettajille sähköpostitse. Kyselylomakkeella kartoitettiin opettajien taustatietoja, liikuntatuntien tämänhetkistä sisältöä, opettajien näkemyksiä oppilaille mieluisista lajeista ja opettajien tietotaitoa luustoa kuormittavaan liikuntaan liittyen.
Tutkimus tuo esiin tarpeen lisätä opettajien tietoa lihasvoimaharjoittelun vaikutuksista luuston kehitykseen. Vastaajien mukaan lihasvoimaharjoittelu oli harvoin osa liikuntatuntia. Lihasvoimaharjoittelun vähäinen esiintyvyys osoittaa, että opettajat voisivat hyötyä lapsille mieluisista lihasvoimaa harjoittavista leikkimahdollisuuksista.
Opinnäytetyön valmis tuotos eli opas laadittiin kyselylomakkeiden vastausten perusteella. Oppaassa on tietoa lihasvoimaharjoittelusta ja pallopelien sekä hippaleikkien tehokkuuden lisäämisestä. Tieto-osion lisäksi oppaassa on lihasvoimaharjoittelupohjaisia pelejä ja leikkejä, jotka opettajat saavat helposti käyttöönsä liikuntatuntia ohjatessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kehittämistyönä, joka sisälsi kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimuksessa oli seitsemän osallistujaa, jotka kaikki opettivat liikuntaa alakoulussa. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, joka lähetettiin opettajille sähköpostitse. Kyselylomakkeella kartoitettiin opettajien taustatietoja, liikuntatuntien tämänhetkistä sisältöä, opettajien näkemyksiä oppilaille mieluisista lajeista ja opettajien tietotaitoa luustoa kuormittavaan liikuntaan liittyen.
Tutkimus tuo esiin tarpeen lisätä opettajien tietoa lihasvoimaharjoittelun vaikutuksista luuston kehitykseen. Vastaajien mukaan lihasvoimaharjoittelu oli harvoin osa liikuntatuntia. Lihasvoimaharjoittelun vähäinen esiintyvyys osoittaa, että opettajat voisivat hyötyä lapsille mieluisista lihasvoimaa harjoittavista leikkimahdollisuuksista.
Opinnäytetyön valmis tuotos eli opas laadittiin kyselylomakkeiden vastausten perusteella. Oppaassa on tietoa lihasvoimaharjoittelusta ja pallopelien sekä hippaleikkien tehokkuuden lisäämisestä. Tieto-osion lisäksi oppaassa on lihasvoimaharjoittelupohjaisia pelejä ja leikkejä, jotka opettajat saavat helposti käyttöönsä liikuntatuntia ohjatessa.