Vuorosuunnittelutyökalun kehityshanke : tukipalvelun näkökulma
Huttunen, Sari (2025)
Huttunen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287995
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin vuorosuunnittelutyökalun kehityshanketta sovellusalustan asiantuntijan näkökulmasta. Työssä analysoitiin erityisesti vuorokalenteritoiminnallisuuteen liittyvää kehitystyötä sekä asiantuntijan roolia asiakastarpeiden tunnistamisessa ja välittämisessä tekniselle kehitystiimille. Työssä selvitettiin, miten Lean-ajattelun periaatteita voidaan soveltaa ohjelmistokehityksessä ja kuinka asiakaspalautetta systemaattisesti hyödynnetään kehitystyön ohjaamisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia sekä asiakaspalautteiden analyysiä. Aineistoa kerättiin Zendesk-järjestelmään dokumentoiduista asiakaspalautteista, koulutustilanteissa tehdyistä havainnoista sekä kehityspalavereiden muistioista.
Kehityshankkeen tarkastelun tuloksena tunnistettiin sovellusalustan asiantuntijan keskeiset tehtävät ja vastuut, jotka ulottuivat asiakastarpeiden tunnistamisesta kehitystoimenpiteiden validointiin. Erityisesti vuosityöajan laskentatoiminnallisuuden puuttuminen nousi merkittäväksi kehityskohteeksi teollisuusalan asiakkaiden palautteissa. Tutkimuksessa havaittiin, että toimialakohtaiset tarpeet vaikuttivat olennaisesti vuorosuunnittelutyökalun kehityssuuntaan.
Johtopäätöksenä havaittiin, että sovellusalustan asiantuntija osallistui asiakaspalautteiden välittämiseen tekniselle kehitystiimille dokumentoimalla havaintoja ja kehitystarpeita organisaation järjestelmiin. Kehitystyössä Lean-periaatteiden hyödyntäminen tehosti asiakasarvon tunnistamista ja hukan minimointia. Monikanavainen asiakaspalautteen kerääminen mahdollisti kehitystoimenpiteiden kohdentamisen niihin toiminnallisuuksiin, jotka tuottivat aitoa lisäarvoa loppukäyttäjille.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia sekä asiakaspalautteiden analyysiä. Aineistoa kerättiin Zendesk-järjestelmään dokumentoiduista asiakaspalautteista, koulutustilanteissa tehdyistä havainnoista sekä kehityspalavereiden muistioista.
Kehityshankkeen tarkastelun tuloksena tunnistettiin sovellusalustan asiantuntijan keskeiset tehtävät ja vastuut, jotka ulottuivat asiakastarpeiden tunnistamisesta kehitystoimenpiteiden validointiin. Erityisesti vuosityöajan laskentatoiminnallisuuden puuttuminen nousi merkittäväksi kehityskohteeksi teollisuusalan asiakkaiden palautteissa. Tutkimuksessa havaittiin, että toimialakohtaiset tarpeet vaikuttivat olennaisesti vuorosuunnittelutyökalun kehityssuuntaan.
Johtopäätöksenä havaittiin, että sovellusalustan asiantuntija osallistui asiakaspalautteiden välittämiseen tekniselle kehitystiimille dokumentoimalla havaintoja ja kehitystarpeita organisaation järjestelmiin. Kehitystyössä Lean-periaatteiden hyödyntäminen tehosti asiakasarvon tunnistamista ja hukan minimointia. Monikanavainen asiakaspalautteen kerääminen mahdollisti kehitystoimenpiteiden kohdentamisen niihin toiminnallisuuksiin, jotka tuottivat aitoa lisäarvoa loppukäyttäjille.