Itsenäisesti suoritettavien verkkokurssien käytettävyys : tarkastelussa Moodle-oppimisalusta
Tyynelä, Essi (2025)
Tyynelä, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia LAB-ammattikorkeakoulun Moodlen käytettävyyttä ja käyttökokemusta itsenäisesti suoritettavilla verkkokursseilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden kurssin, Käytettävyys, käyttöliittymät ja vuorovaikutteisuuden suunnittelu sekä Orientation to Sustainability Thinking, käytettävyyttä opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi opettajilta kerättiin yleisiä näkemyksiä Moodlen käytettävyydestä ja sen kehittämistarpeista. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita opiskelijat kohtaavat Moodlessa ja miten alustan käytettävyyttä voisi parantaa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia, käyttäjähaastatteluja ja vertailuanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat Moodlen pääosin toimivaksi, mutta he kaipasivat erityisesti selkeämpiä ohjeita tehtäviin, parempaa navigaatiota sekä enemmän palautetta kurssin aikana. Orientation to Sustainability Thinking -kurssilla opiskelijat kokivat rakenteen sekavammaksi ja ohjeiden puutteet vaikeuttivat etenemistä. Opettajat korostivat lisäksi Moodlen mobiilikäytön ja opiskelijoiden edistymisen seurannan kehittämisen tarvetta. Johtopäätöksenä esitettiin kehitysehdotuksia, kuten Moodlen navigaation parantaminen, edistymisen seurantaan perustuvan visuaalisen palkin lisääminen sekä yksityiskohtaisempien ohjeiden tarjoaminen tehtävien suorittamiseen. Kehitysehdotusten tavoitteena on tukea opiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja parantaa Moodlen käytettävyyttä verkkokursseilla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia, käyttäjähaastatteluja ja vertailuanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat Moodlen pääosin toimivaksi, mutta he kaipasivat erityisesti selkeämpiä ohjeita tehtäviin, parempaa navigaatiota sekä enemmän palautetta kurssin aikana. Orientation to Sustainability Thinking -kurssilla opiskelijat kokivat rakenteen sekavammaksi ja ohjeiden puutteet vaikeuttivat etenemistä. Opettajat korostivat lisäksi Moodlen mobiilikäytön ja opiskelijoiden edistymisen seurannan kehittämisen tarvetta. Johtopäätöksenä esitettiin kehitysehdotuksia, kuten Moodlen navigaation parantaminen, edistymisen seurantaan perustuvan visuaalisen palkin lisääminen sekä yksityiskohtaisempien ohjeiden tarjoaminen tehtävien suorittamiseen. Kehitysehdotusten tavoitteena on tukea opiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja parantaa Moodlen käytettävyyttä verkkokursseilla.