Jatkuvasti oppien, aktiivisesti ikääntyen : yli 65-vuotiaiden kokemuksia jatkuvasta oppimisesta ja aktiivisesta ikääntymisestä
Pastinen, Laura (2025)
Pastinen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288058
Tiivistelmä
Ikääntyminen ja oppiminen ovat ilmiöitä, jotka koskettavat kaikkia ihmisiä, kaikkialla ja koko ajan. Nyky-yhteiskunnassa etenkin taloudellisten resurssien niukentuessa on ikääntyvän itse pidettävä enemmän huoli itsestään, omasta terveydestään ja hyvinvoinnista, pysyttävä ajan tasalla tietoyhteiskunnan muutoksessa ja pystyttävä takaamaan itselleen mahdollisimman elämäntäyteinen ja laadukas elämä. Jatkuva oppiminen on aktiivisen ikääntymisen mahdollistaja ja tukee ihmisen hyvinvointia, osallisuutta, toimijuutta, vaikuttamismahdollisuuksia ja yhteiskunnan jäsenenä toimimista.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Karelia ammattikorkeakoulun kansainvälisen AliVe-hankkeen toimeksiannosta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli selvittää yli 65-vuotiaiden maaseudulla asuvien ja kansalaisopistossa opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia jatkuvasta oppimisesta ja aktiivisesta ikääntymisestä. Opinnäytetyötä ohjasi laadullinen tutkimusstrategia ja aineiston kerääminen toteutettiin teemahaastattelun keinoin ryhmähaastatteluina. Haastattelumateriaalin analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta laadittiin tutkimuksellisena kehittämistyönä posteri ikääntyvien jatkuvan oppimisen ja aktiivisen ikääntymisen tueksi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella 65-vuotiaiden opiskelijoiden opiskelujen syyt ovat yksilöllisiä, mutta heijastelevat tarvetta oppia uutta ja lisätä henkistä pääomaa. Toimijuus, osallisuus sekä vaikuttaminen omaan terveyteen ja hyvinvointiin ovat opiskelun motiiveja. Jatkuva oppimisen seurauksena tapahtuu oppimisen tuomaa yksilön kehitystä sekä välttämätön muutos ihmisen toiminnassa ja ymmärryksessä ympäristöstä. Aktiivisessa ikääntymisessä ja sen tukemisessa on tulosten perusteella tärkeää elämän tasapainoisuus, toimintakykyisyys, osallisuus ja toimijuus. Niihin voidaan vaikuttaa tiedon lisääntymisen ja oppimisen sekä ikääntymismuutosten tunnistamisen kautta.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Karelia ammattikorkeakoulun kansainvälisen AliVe-hankkeen toimeksiannosta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli selvittää yli 65-vuotiaiden maaseudulla asuvien ja kansalaisopistossa opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia jatkuvasta oppimisesta ja aktiivisesta ikääntymisestä. Opinnäytetyötä ohjasi laadullinen tutkimusstrategia ja aineiston kerääminen toteutettiin teemahaastattelun keinoin ryhmähaastatteluina. Haastattelumateriaalin analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta laadittiin tutkimuksellisena kehittämistyönä posteri ikääntyvien jatkuvan oppimisen ja aktiivisen ikääntymisen tueksi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella 65-vuotiaiden opiskelijoiden opiskelujen syyt ovat yksilöllisiä, mutta heijastelevat tarvetta oppia uutta ja lisätä henkistä pääomaa. Toimijuus, osallisuus sekä vaikuttaminen omaan terveyteen ja hyvinvointiin ovat opiskelun motiiveja. Jatkuva oppimisen seurauksena tapahtuu oppimisen tuomaa yksilön kehitystä sekä välttämätön muutos ihmisen toiminnassa ja ymmärryksessä ympäristöstä. Aktiivisessa ikääntymisessä ja sen tukemisessa on tulosten perusteella tärkeää elämän tasapainoisuus, toimintakykyisyys, osallisuus ja toimijuus. Niihin voidaan vaikuttaa tiedon lisääntymisen ja oppimisen sekä ikääntymismuutosten tunnistamisen kautta.