Kohti saavutettavia digipalveluita : mukautuvat digipalvelut ikääntyville
Vihtonen, Marika (2025)
Vihtonen, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288067
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ikääntyneiden digitaalisen asioinnin haasteita ja etsittiin keinoja parantaa digipalveluiden saavutettavuutta ja käytettävyyttä mukautuvien käyttöliittymäratkaisujen avulla. Tavoitteena oli kehittää konsepti, joka huomioi käyttäjien erilaiset tarpeet ja taitotasot ja mahdollistaa joustavamman asioinnin digitaalisissa palveluissa.
Tutkimus pohjautui teemahaastatteluun ja kyselyyn, joiden avulla selvitettiin ikääntyneiden kokemuksia ja näkemyksiä erityisesti digitaalisten palveluiden käytöstä. Tulosten perusteella muodostettiin kolmiportainen käyttöliittymäkonsepti, joka sisältää Helppo-tilan, Standardi-tilan ja Mukautuva-tilan. Käyttötilojen toiminnallisuutta havainnollistettiin visuaalisen prototyypin avulla, jota testattiin viiden käyttäjän kanssa.
Työn tuloksena syntyi palvelukonsepti, joka esittelee vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa saavutettavia käyttöliittymiä digipalveluihin. Konseptin tavoitteena on tukea käyttäjien itsenäistä asiointia ja tarjota teknisesti erilaisia lähestymistapoja yhden ratkaisun sijaan.
Tutkimus pohjautui teemahaastatteluun ja kyselyyn, joiden avulla selvitettiin ikääntyneiden kokemuksia ja näkemyksiä erityisesti digitaalisten palveluiden käytöstä. Tulosten perusteella muodostettiin kolmiportainen käyttöliittymäkonsepti, joka sisältää Helppo-tilan, Standardi-tilan ja Mukautuva-tilan. Käyttötilojen toiminnallisuutta havainnollistettiin visuaalisen prototyypin avulla, jota testattiin viiden käyttäjän kanssa.
Työn tuloksena syntyi palvelukonsepti, joka esittelee vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa saavutettavia käyttöliittymiä digipalveluihin. Konseptin tavoitteena on tukea käyttäjien itsenäistä asiointia ja tarjota teknisesti erilaisia lähestymistapoja yhden ratkaisun sijaan.