Raha-automaattiyhdistyksen Noppa-promotapahtumat
Nikula, Anna-Inkeri (2014)
Nikula, Anna-Inkeri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Raha-automaattiyhdistyksen järjestämiin kahdeksaan Noppa-tapahtumaan Kymenlaakson noppatiimin alueella. Noppa-tapahtumat ovat RAY:n markkinointitapahtumia, joiden avulla pyritään saamaan uusia asiakkaita ja lisäämään ihmisten tietoisuutta Raha-automaattiyhdistyksen toiminnasta. Työssä pyrittiin selvittämään kuinka hyvin tapahtumille annetut tavoitteet toteutuivat, olivatko tavoitteet sopivalla tasolla sekä mitkä asiat vaikuttivat lopputuloksiin. Työssä käsiteltiin vain syksyn 2014 aikana järjestettyjä tapahtumia.
Opinnäytetyö on hyvin työelämälähtöinen ja aiheen valinta perustui kirjoittajan omaan työtilanteeseen. Tutkimusotteeltaan työ on prosessuaalinen, jossa toiminnallinen osuus koostui kirjoittajan roolista tapahtumien tiiminvetäjänä. Tiedonkeruu suoritettiin pääosin tapahtumassa paikanpäällä kerätyn aineiston perusteella, mutta osa tiedoista tuli suoraan toimeksiantajalta. Työssä on hyödynnetty liiketalouden eri osa-alueiden, kuten markkinoinnin, asiakaspalvelun, budjetoinnin ja kannattavuuden kirjallisuutta, johon on sitten verrattu apahtumissa tehtyjä havaintoja.
Tämän tyyppiset tapahtumat ovat suuria investointeja yritykselle ja tuotot ovat nähtävillä vasta pitkällä aikavälillä. Kehityskohtia, tai asioita joihin voisi kiinnittää jatkossa enemmän huomiota, löytyi henkilöstön osaamisesta, tavoitteista sekä työtehtävistä ja niiden suorittamisesta. Tiimi suoriutui hyvin tehtävistään sekä heille annetuista tavoitteista. Työn avulla saatiin myös työntekijöiden mielipiteet ja kokemukset esiin. Koska tapahtumia on järjestetty vasta noin vuoden ajan, on toimeksiantajalle tärkeää saada tietoa ja kokemuksia kaikista tapahtumista, jotta niitä voitaisiin kehittä jatkoa ajatellen kustannustehokkaammiksi sekä kannattavimmiksi.
Opinnäytetyö on hyvin työelämälähtöinen ja aiheen valinta perustui kirjoittajan omaan työtilanteeseen. Tutkimusotteeltaan työ on prosessuaalinen, jossa toiminnallinen osuus koostui kirjoittajan roolista tapahtumien tiiminvetäjänä. Tiedonkeruu suoritettiin pääosin tapahtumassa paikanpäällä kerätyn aineiston perusteella, mutta osa tiedoista tuli suoraan toimeksiantajalta. Työssä on hyödynnetty liiketalouden eri osa-alueiden, kuten markkinoinnin, asiakaspalvelun, budjetoinnin ja kannattavuuden kirjallisuutta, johon on sitten verrattu apahtumissa tehtyjä havaintoja.
Tämän tyyppiset tapahtumat ovat suuria investointeja yritykselle ja tuotot ovat nähtävillä vasta pitkällä aikavälillä. Kehityskohtia, tai asioita joihin voisi kiinnittää jatkossa enemmän huomiota, löytyi henkilöstön osaamisesta, tavoitteista sekä työtehtävistä ja niiden suorittamisesta. Tiimi suoriutui hyvin tehtävistään sekä heille annetuista tavoitteista. Työn avulla saatiin myös työntekijöiden mielipiteet ja kokemukset esiin. Koska tapahtumia on järjestetty vasta noin vuoden ajan, on toimeksiantajalle tärkeää saada tietoa ja kokemuksia kaikista tapahtumista, jotta niitä voitaisiin kehittä jatkoa ajatellen kustannustehokkaammiksi sekä kannattavimmiksi.