Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ironikko : ironian ja liioittelun käyttö vaatesuunnittelussa

Mertala, Ninni (2025)

 
Avaa tiedosto
Mertala_Ninni.pdf (12.30Mt)
Lataukset: 


Mertala, Ninni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298127
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ironiaa vaatesuunnittelussa ja kuinka sitä ilmennetään liioittelun keinoin. Tutkimusta lähestyttiin tarkastelemalla ironian roolia taiteessa ja muotoilussa, tutkimalla mitkä ovat teemoja, joita ironian kautta tuodaan esiin. Taustatutkimuksen keskeisenä elementtinä toimi myös camp-estetiikka, jonka kautta tutkittiin sen yhtäläisyyksiä ja vaikutuksia liioitteluun vaatesuunnittelussa.

Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumentti- ja vertailuanalyysia. Vertailuanalyysissa tarkasteltiin miten eri vaatesuunnittelijat ja -merkit hyödyntävät liioittelua ironian esiin tuomisessa. Erityisesti keskityttiin siihen, mitkä ovat liioittelun keinoja, joilla ironista teemaa lähestytään ja miten sitä tuodaan visuaalisesti esiin.

Tutkimus osoitti, että ironialla on vaatesuunnittelussa hyvin samankaltaiset tarkoitusperät kuin muussa taiteessa ja muotoilussa. Näissä kaikissa ironiaa hyödynnettiin väylänä ottaa yhteiskunnallisesti kantaa, sekä kritisoida vallitsevia normeja ja arvoja. Ironian kautta voidaan myös kyseenalaistaa oman alan käytäntöjä ja ilmiöitä. Tutkimuksen kautta nousi esiin myös campin vaikutus liioitteluun vaatesuunnittelussa. Ironisella ja liioitellulla vaatesuunnittelulla on yhteneväisyyksiä campin kanssa, mutta ne eivät kuitenkaan aina kohtaa. Vaatesuunnittelijat inspiroituvat camp-estetiikasta ja hyödyntävät sen liioittelun keinoja omassa suunnittelussaan.
 
This thesis explored how irony is used in fashion design and how it is expressed through exaggeration. The background research was conducted by examining irony in art and design, focusing on the themes that were typically addressed through irony. Camp aesthetics were also included in the background research, focusing on its resemblance to and impact on exaggerated fashion design.

The research methods used in this thesis were document analysis and comparative analysis. Through comparative analysis, it was studied how different fashion designers and brands utilized exaggeration as a tool to express irony in their work. It examined the approaches that were used to address ironic themes and how those themes were visually conveyed through design.

The research highlighted that irony in fashion design serves a similar purpose as in other arts and design overall. In all of these areas, irony is used as a tool to comment on social issues, and to critique the prevalent norms and values. Irony was also used to challenge the practices and conventions within the designer's own field. The background research also highlighted the influence of camp in exaggerated fashion design. While ironic and exaggerated fashion shares many similarities with camp, they are not the same. Fashion designers often utilize the visual aspects of camp and its exaggerated style in their designs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste