Sosiaalisen median näkyvyyden lisääminen ja kehittäminen Pancho Villassa
Kotanen, Antti (2025)
Kotanen, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298175
Tiivistelmä
Sosiaalisen median suosio viimeisten vuosien aikana on kasvanut huimaa vauhtia. Tämän vuoksi sen käyttö markkinoinnin työkaluna on noussut myös ravintola-alalla suureen suosioon. Markkinointiin sosiaalisessa me-diassa tarvitaan selkeä ohjeistus, jotta viestintä on yhtenäistä ja brändin mukaista. Ravintola Pancho Villalla on entuudestaan suppea sosiaalisen median ohjeistus. Nykyisessä ohjeistuksessa käydään vain pintaraapaisu-na läpi ohjeet sosiaalisessa mediassa käyttäytymiseen ja julkaisuiden luomiseen. Ravintoloilla on omat sosiaa-lisen median vastaavat, jotka ovat yleensä ravintolan työntekijöitä, kuten tarjoilijoita, kokkeja tai päälliköitä. Sosiaalisen median kanavien aktiivisuus vaihtelee suuresti riippuen esimerkiksi ravintolasta sekä somevastaa-van aktiivisuudesta ja mielenkiinnosta ylläpitää kanavia. Sosiaalisen median vastaavalle ei ole myöskään ole-massa kunnollista perehdytysohjelmaa. Tavoitteena on luoda Pancho Villalle kehitysehdotuksia sosiaalisen median ohjeistuksen parantamiseksi.
Aineisto kerätään testaamalla sosiaalisen median markkinoinnin keinoja, kuten arvontojen ja kampanjoiden julkaisemista case-ravintolan sosiaalisen median alustoilla ja seurata, millainen vaikutus niillä on muun muassa seuraajien määrään, katselukertoihin, kattavuuteen sekä vuorovaikutus lukuihin. Tutkimuksessa vertaillaan edellä mainittuja sosiaalisen median markkinoinnin mittareita aikavälillä 20.1–30.3.2025. Aineisto kerättiin case-ravintolan sosiaalisen medioiden kanavilta Facebookista ja Instagramista. Keruu- ja analyysimenetelmä-nä hyödynnetään sosiaalisen median data-analyysiä. Tietojen saamiseen käytettiin Meta Business Suiten ana-lytiikkatyökaluja, jotka mahdollistivat erilaisten mittareiden kuten näyttökertojen, tavoitettavuuden, sitoutu-misen, verkkosivukäyntien ja seuraajamäärän seurannan ja analysoinnin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen media on tehokas markkinoinnin työkalu, mutta toimiakseen hyvin se tarvitsee selkeän ohjeistuksen sekä suunnitelmallisuutta. Tuloksista ilmeni lyhytvideoiden sekä tarinoiden menestyvän paremmin Instagramin kanavalla, kun taas Facebookissa kuvat olivat suosituin julkaisutapa. Tämän lisäksi ilmeni lyhytvideojulkaisuiden olevan keskimäärin paras julkaisutapa ja, että case-ravintolan isoin kohdeasiakasryhmä kummallakin sosiaalisen median kanavalla on keski-ikäiset naiset. Tulok-sena on myös lista kehittämisehdotuksista, joita hyödyntämällä Pancho Villa pystyy parantamaan sosiaalisen median ohjeistustaan ja sitä kautta lisäämään näkyvyyttä sosiaalisen median kanavillaan. Tämä edesauttaa mahdollisesti myös kasvattamaan asiakasmääriä Pancho Villan ravintoloissa ja sitä kautta saamaan aikaan parempia liiketaloudellisia tuloksia.
Aineisto kerätään testaamalla sosiaalisen median markkinoinnin keinoja, kuten arvontojen ja kampanjoiden julkaisemista case-ravintolan sosiaalisen median alustoilla ja seurata, millainen vaikutus niillä on muun muassa seuraajien määrään, katselukertoihin, kattavuuteen sekä vuorovaikutus lukuihin. Tutkimuksessa vertaillaan edellä mainittuja sosiaalisen median markkinoinnin mittareita aikavälillä 20.1–30.3.2025. Aineisto kerättiin case-ravintolan sosiaalisen medioiden kanavilta Facebookista ja Instagramista. Keruu- ja analyysimenetelmä-nä hyödynnetään sosiaalisen median data-analyysiä. Tietojen saamiseen käytettiin Meta Business Suiten ana-lytiikkatyökaluja, jotka mahdollistivat erilaisten mittareiden kuten näyttökertojen, tavoitettavuuden, sitoutu-misen, verkkosivukäyntien ja seuraajamäärän seurannan ja analysoinnin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen media on tehokas markkinoinnin työkalu, mutta toimiakseen hyvin se tarvitsee selkeän ohjeistuksen sekä suunnitelmallisuutta. Tuloksista ilmeni lyhytvideoiden sekä tarinoiden menestyvän paremmin Instagramin kanavalla, kun taas Facebookissa kuvat olivat suosituin julkaisutapa. Tämän lisäksi ilmeni lyhytvideojulkaisuiden olevan keskimäärin paras julkaisutapa ja, että case-ravintolan isoin kohdeasiakasryhmä kummallakin sosiaalisen median kanavalla on keski-ikäiset naiset. Tulok-sena on myös lista kehittämisehdotuksista, joita hyödyntämällä Pancho Villa pystyy parantamaan sosiaalisen median ohjeistustaan ja sitä kautta lisäämään näkyvyyttä sosiaalisen median kanavillaan. Tämä edesauttaa mahdollisesti myös kasvattamaan asiakasmääriä Pancho Villan ravintoloissa ja sitä kautta saamaan aikaan parempia liiketaloudellisia tuloksia.