Auttamisen perusteet : hätäilmoitus ja elvytystaidot neljäsluokkalaisille
Pelli, Tiia; Uusitalo, Jenny (2025)
Pelli, Tiia
Uusitalo, Jenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää alakouluikäisille toiminnallinen harjoituskokonaisuus, jonka tavoitteena oli opettaa hätäilmoituksen tekeminen, elottoman tunnistaminen ja paineluelvytyksen aloittaminen. Tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen harjoituskokonaisuus voidaan toteuttaa lasten psyykkinen turvallisuus huomioiden. Tavoitteena oli järjestää käytännön läheinen opetustuokio neljäsluokkalaisille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vantaan Vierumäen koulu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ajantasaisista elvytyssuosituksista, traumainformoidusta työotteesta ja lasten psyykkisen turvallisuuden edistämisestä koulutustilanteessa. Traumainformoitu työote huomioi lasten aiempien kokemusten vaikutukset ja tukee heidän turvallisuuttaan sekä psyykkistä hyvinvointiaan koulutuksen aikana. Elvytyssuositukset ovat perustana elvytysmenetelmien opettamiselle. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hätäilmoituksen tekemisen, elottoman tunnistamisen ja elvytyksen aloittamisen teoriaa, sekä sitä, miten nämä taidot opetetaan lapsille turvallisesti ja tehokkaasti. Yhdessä nämä teoriat luovat pohjan toiminnalliselle harjoituskokonaisuudelle, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa turvallisesti ja tehokkaasti.
Hakemiimme tietolähteisiin perustuvien tulosten mukaan koululaisten tulisi saada säännöllisesti vuosittaista elvytyskoulutusta, ja koulutettuja oppilaita tulisi rohkaista jakamaan tietoa perheilleen ja ystävilleen. Lapsena opitut elvytystaidot eivät ainoastaan paranna lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa, vaan ne myös lisäävät elvytystaitoisten aikuisten määrää tulevaisuudessa, mikä edistää yhteiskunnan turvallisuutta pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksissä nousi esille, että lapsille suunnattu toiminnallinen harjoituskokonaisuus on tehokas tapa opettaa hätätilanteissa toimimista, kun se toteutetaan käytännön läheisesti, ikätasolle sopivalla tavalla ja lasten psyykkinen turvallisuus huomioiden.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ajantasaisista elvytyssuosituksista, traumainformoidusta työotteesta ja lasten psyykkisen turvallisuuden edistämisestä koulutustilanteessa. Traumainformoitu työote huomioi lasten aiempien kokemusten vaikutukset ja tukee heidän turvallisuuttaan sekä psyykkistä hyvinvointiaan koulutuksen aikana. Elvytyssuositukset ovat perustana elvytysmenetelmien opettamiselle. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hätäilmoituksen tekemisen, elottoman tunnistamisen ja elvytyksen aloittamisen teoriaa, sekä sitä, miten nämä taidot opetetaan lapsille turvallisesti ja tehokkaasti. Yhdessä nämä teoriat luovat pohjan toiminnalliselle harjoituskokonaisuudelle, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa turvallisesti ja tehokkaasti.
Hakemiimme tietolähteisiin perustuvien tulosten mukaan koululaisten tulisi saada säännöllisesti vuosittaista elvytyskoulutusta, ja koulutettuja oppilaita tulisi rohkaista jakamaan tietoa perheilleen ja ystävilleen. Lapsena opitut elvytystaidot eivät ainoastaan paranna lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa, vaan ne myös lisäävät elvytystaitoisten aikuisten määrää tulevaisuudessa, mikä edistää yhteiskunnan turvallisuutta pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksissä nousi esille, että lapsille suunnattu toiminnallinen harjoituskokonaisuus on tehokas tapa opettaa hätätilanteissa toimimista, kun se toteutetaan käytännön läheisesti, ikätasolle sopivalla tavalla ja lasten psyykkinen turvallisuus huomioiden.