Yritysten digitaalisen markkinoinnin vertailu ja analyysi
Nurmirinta, Salla (2025)
Nurmirinta, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja vertailla kahden yrityksen digitaalista markkinointia. Vertailussa keskityttiin erityisesti hakukonemarkkinointiin sekä Meta-alustoihin, kuten Facebookiin ja Instagramiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin yritykset hyödyntävät digimarkkinointia osana liiketoimintaansa, ja miten ne rakentavat ja ylläpitävät läsnäoloaan eri kanavissa. Työn teoriaosuudessa käsitellään keskeisiä digitaalisen markkinoinnin elementtejä, kuten digitaalista markkinointia ja asiakaskokemusta, asiakassuhteiden hallintaa digitaalisessa ympäristössä, digitaalisen markkinoinnin analytiikkaa, mittaamista ja dataa. Tutkimuksen kohteena olivat yritysten toimintamallit, vahvuudet ja kehityskohteet, joita analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruussa analysoitiin yritysten sosiaalisen median liikennettä sekä mainoskampanjoiden tehokkuutta. Tarkasteluun sisältyivät muun muassa kävijämäärät, sitoutuminen, mainosten klikkausprosentit sekä konversiokustannukset. Lisäksi tuloksien arvioinnissa käytettiin markkinointivastaavien haastatteluja. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset käyttivät hakukonemarkkinointia uusien asiakkaiden tavoittamiseen, kun taas Meta-alustoilla keskityttiin brändimielikuvan vahvistamiseen ja yleisön sitouttamiseen. Budjetointi oli pääosin kiinteää mutta joustovaraa löytyi, mikä mahdollisti nopean reagoinnin markkinatilanteeseen. Datalähtöinen analytiikka nousi keskeiseksi menestystekijäksi kampanjoiden optimoinnissa ja kohdennetussa mainonnassa. Suunnitelmallisuus ja resurssien tehokas hallinta olivat avainasemassa digitaalisen markkinoinnin onnistumisessa.