Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttäjälähtöisen käyttäjäkokemuksen suunnittelu : vuorovaikutuslaitteen määrittely ja käyttöliittymäsuunnittelu osana palvelukokonaisuutta Kimberlite-koneelle

Dikan, Karina (2025)

 
Avaa tiedosto
Dikan_Karina.pdf (62.75Mt)
Lataukset: 


Dikan, Karina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018516
Tiivistelmä
Teknologian kehitys luo eriarvoisuutta, sillä eri ikä- ja väestöryhmät hyödyntävät teknologiaa eri tavoin. Tästä syystä digitaalisten palveluiden kehittämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota saavutettavuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen.

Opinnäytetyössä suunniteltiin käyttöliittymä, määriteltiin vuorovaikutuslaite ja tehtiin palveluketjuanalyysi Kimberlite-palvelukokonaisuudelle. Kimberlite on Alvidiotech-yrityksen kehitysvaiheessa oleva startup-hanke, jonka tavoitteena on suunnitella palvelu kirpputorituotteiden hallintaan, digitalisointiin ja myynnin edistämiseen. Kimberlite kehittää verkkosivuston ja koneen, jotka ovat palvelukokonaisuuden osioita. Kone yhdistää laitteiston ja tekoälyä hyödyntävän ohjelmiston.

Kehitystyössä hyödynnettiin muotoiluajattelua, ja muotoiluprosessin hahmottamiseksi sovellettiin tuplatimanttimallia. Käyttäjäymmärrystä kerättiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoin. Toteutettiin haastatteluja ja kyselytutkimusta. Tutkimustulokset muodostivat perustan kehitystyölle ja tukivat Kimberlite-laitteiston, ohjelmiston, palvelun ja verkkosivuston käyttäjälähtöistä suunnittelua tuomalla esiin loppukäyttäjien näkökulman.

Lopputuloksena vuorovaikutuslaitteeksi valittiin kosketusnäyttö, sillä se on saavutettavin ratkaisu erityisesti ikäihmisille ja yleisin vuorovaikutuslaite julkisissa yhteiskäyttötietokoneissa. Lisäksi tuloksena on palveluketjuanalyysi, jonka avulla hahmotettiin Kimberlite-palvelun kokonaisuus sekä koneen ja sen käyttöliittymän rooli siinä. Opinnäytetyön tuloksena myös suunniteltiin käyttöliittymä käytettävyyden ja saavutettavuuden periaatteet huomioiden, jotta se palvelisi eri-ikäisiä ja eritaustaisia käyttäjiä. Myös suunnittelussa vastattiin tutkimuksessa esiin nousseisiin käyttäjien tarpeisiin.
 
Technological advancements create disparities, as different age and demographic groups use technology differently. Therefore, accessibility and user-centered design must be key considerations in development of digital services.

This thesis focused on designing a user interface, defining an interaction device, and developing a Service Blueprint for the Kimberlite service ecosystem. Kimberlite is a startup project currently being developed by Alvidiotech. Its purpose is to create a service for moving flea market items into digital space, managing it, and promoting sales. The project involves developing a website and a machine, both essential components of the service ecosystem. The machine includes hardware and AI-driven software.

The development process employed Design Thinking, utilizing the Double Diamond Model to structure the design process. Also, user insights were gathered using qualitative and quantitative methods, such as interviews and surveys. The research findings became the foundation for the development process and supported the user-centered design of the Kimberlite hardware, software, service, and website by incorporating end-user perspectives.

As a result, a touchscreen was selected as the interaction device due to its accessibility, particularly for older users, and its popularity in public interactive kiosks. Additionally, a Service Blueprint was developed to map out the Kimberlite service ecosystem and define the role of the machine and its interface within it. During the thesis work a user interface was designed, taking into account usability and accessibility, so that it fits for users of different ages and experience. The design process directly responded to user needs identified through research.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste