Oppilaan turvallisuuden tunteen lisääminen Rieskalähteen yläkoulussa
Kortesluoma, Katja (2025)
Kortesluoma, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018509
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä työnantajatahon kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli turkulainen Rieskalähteen yläkoulu, jossa opiskelee vuosiluokat 7–9. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa posteri, jossa kuvataan keinoja nuoren turvallisuuden tunteen lisäämiseen. Kehittämistyön tavoitteena oli, että posteri tukee oppilaan turvallisuuden tunnetta. Tietoperustassa perehdyttiin turvallisuuteen käsitteenä, keskittyen turvallisuuteen oppimisympäristössä. Lisäksi määriteltiin turvallisuuden tunteen rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä ja perehdyttiin peruskoulun tavoitteisiin ja nuorten hyvinvointiin.
Posterin laatimisessa sekä koko opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettiin kehittämistyön perusteita ja tutkimuksellista työotetta. Kehittämismenetelmänä käytettiin tietoperustassa esitetyn teorian soveltamisen lisäksi ryhmätyöskentelyä, havainnointia sekä yksilö- että ryhmähaastattelua. Näiden avulla kartoitettiin henkilökunnan ja oppilaiden käsityksiä turvallisuudesta sekä turvallisuuden tunteesta. Menetelmillä pyrittiin kartoittamaan tärkeimmät turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat tekijät juuri tässä ympäristössä.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessia ja posterin käytettävyyttä. Yhteistyökumppanilta, henkilökunnalta ja oppilailta saatua palautetta hyödynnettiin arvioinnissa. Prosessin aikana arvioitiin myös omaa oppimista. Saadun palautteen perusteella posterin sisältö on selkeä ja visuaalinen ilme onnistunut. Posteri on siten käyttökelpoinen apu oppilaille. Opinnäytetyötä ja kehittämistyönä tuotettu posteria voidaan hyödyntää muissakin kouluissa. Jatkokehittämiseksi on mietitty henkilökunnan omien ideoiden keräämistä ja jatkotyöstämistä. Turvallisuuden tunteeseen liittyvä keskustelu onkin jatkunut henkilökunnan keskuudessa. Aihepiiristä on hyvä pitää henkilökunnalle lisäkoulutuksia. Palautteen perusteella oppilaille toivotaan tunnetaitokoulutuksia.
Posterin laatimisessa sekä koko opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettiin kehittämistyön perusteita ja tutkimuksellista työotetta. Kehittämismenetelmänä käytettiin tietoperustassa esitetyn teorian soveltamisen lisäksi ryhmätyöskentelyä, havainnointia sekä yksilö- että ryhmähaastattelua. Näiden avulla kartoitettiin henkilökunnan ja oppilaiden käsityksiä turvallisuudesta sekä turvallisuuden tunteesta. Menetelmillä pyrittiin kartoittamaan tärkeimmät turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat tekijät juuri tässä ympäristössä.
Arvioinnissa tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessia ja posterin käytettävyyttä. Yhteistyökumppanilta, henkilökunnalta ja oppilailta saatua palautetta hyödynnettiin arvioinnissa. Prosessin aikana arvioitiin myös omaa oppimista. Saadun palautteen perusteella posterin sisältö on selkeä ja visuaalinen ilme onnistunut. Posteri on siten käyttökelpoinen apu oppilaille. Opinnäytetyötä ja kehittämistyönä tuotettu posteria voidaan hyödyntää muissakin kouluissa. Jatkokehittämiseksi on mietitty henkilökunnan omien ideoiden keräämistä ja jatkotyöstämistä. Turvallisuuden tunteeseen liittyvä keskustelu onkin jatkunut henkilökunnan keskuudessa. Aihepiiristä on hyvä pitää henkilökunnalle lisäkoulutuksia. Palautteen perusteella oppilaille toivotaan tunnetaitokoulutuksia.