Perhetyön täydennyskoulutuksen arviointitutkimus
Korpi, Kristiina; Vähäkangas, Päivi (2007)
Korpi, Kristiina
Vähäkangas, Päivi
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028638
Tiivistelmä
Tutkimuksemme arvioi perhetyön täydennyskoulutuksen vaikuttavuutta osallistujien ammatillisen kasvun näkökulmasta. Perhetyön täydennyskoulutuksen toteutti CENTRIA ja Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikkö. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 perhetyöntekijää eri sektoreilta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivista ja kvantitatiivista. Tutkimusaineisto kerättiin neljän koulutuspäiviän yhteydessä standardoiduilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet oli suunniteltu erikseen jokaiselle koulutuspäivälle ja ne sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoon sisältyy myös kouluttajien teemahaastattelu.
Tutkimustuloksista ilmeni, etti koulutuksella oli vaikutusta osallistujien ammatilliseen kasvuun. Koulutus vaikutti osallistujien tiedon lisääntymiseen, oman työn kehittämiseen, asenteisiin ja motivaatioon sekä ammattitaitoon. Koulutukseen sisältyvät kehittämistehtävät mahdollistivat uusien toimintatapojen soveltamisen työelamaan ja vahvistivat myös osallistujien vuorovaikutus- ja tiimityötaitoja.
Kouluttajien kehittämisehdotuksia oli koulutuksen eriyttäminen vaatimustason mukaan, mentorointi tai konsultoiva koulutus sekä ulkopuolisten luennoitsijoiden lisääminen. Tulevaisuuden koulutusmenetelmäntä kouluttajat näkivät pienryhmätoiminnan.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivista ja kvantitatiivista. Tutkimusaineisto kerättiin neljän koulutuspäiviän yhteydessä standardoiduilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet oli suunniteltu erikseen jokaiselle koulutuspäivälle ja ne sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoon sisältyy myös kouluttajien teemahaastattelu.
Tutkimustuloksista ilmeni, etti koulutuksella oli vaikutusta osallistujien ammatilliseen kasvuun. Koulutus vaikutti osallistujien tiedon lisääntymiseen, oman työn kehittämiseen, asenteisiin ja motivaatioon sekä ammattitaitoon. Koulutukseen sisältyvät kehittämistehtävät mahdollistivat uusien toimintatapojen soveltamisen työelamaan ja vahvistivat myös osallistujien vuorovaikutus- ja tiimityötaitoja.
Kouluttajien kehittämisehdotuksia oli koulutuksen eriyttäminen vaatimustason mukaan, mentorointi tai konsultoiva koulutus sekä ulkopuolisten luennoitsijoiden lisääminen. Tulevaisuuden koulutusmenetelmäntä kouluttajat näkivät pienryhmätoiminnan.