Asiakasdata markkinoinnin voimavarana : suomalaisen suuryrityksen asiakasdatan hyödyntäminen palvelumuotoilun näkökulmasta
Möller, Monica (2025)
Möller, Monica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia suomalaisen suuryrityksen asiakasdatan hyödynnettävyyttä markkinoinnin eri toiminnoissa ja tehtävissä. Tutkimus toteutetaan palvelumuotoilun menetelmin, ja siinä tarkastellaan asiakasdatan käyttöä markkinoinnin työkaluna (data driven marketing).
Tutkimuksessa selvitetään, miten markkinointiosaston henkilöstö hyödyntää yrityksen keräämää asiakasdataa, sitä koskevaa sanastoa sekä muuta tietoa markkinoinnin operatiivisissa toimenpiteissä, kuten kampanjoiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn lopputuotoksena syntyy käyttäjätutkimus sekä sen tuloksiin perustuva parannusehdotus, jonka avulla yritys voi kehittää datan hyödyntämisen tapoja markkinoinnissaan. Lopputuotoksen tavoitteena on edistää markkinointiosastolle oleellisten asiakastietojen hyödynnettävyyttä ja saavutettavuutta yhteisesti määritellyn aikataulun ja toimeenpanosuunnitelman mukaisesti.
Tutkimuksessa selvitetään, miten markkinointiosaston henkilöstö hyödyntää yrityksen keräämää asiakasdataa, sitä koskevaa sanastoa sekä muuta tietoa markkinoinnin operatiivisissa toimenpiteissä, kuten kampanjoiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Työn lopputuotoksena syntyy käyttäjätutkimus sekä sen tuloksiin perustuva parannusehdotus, jonka avulla yritys voi kehittää datan hyödyntämisen tapoja markkinoinnissaan. Lopputuotoksen tavoitteena on edistää markkinointiosastolle oleellisten asiakastietojen hyödynnettävyyttä ja saavutettavuutta yhteisesti määritellyn aikataulun ja toimeenpanosuunnitelman mukaisesti.