Vaikuttavaa vuorovaikutusta - opas lapsen ja vanhemman väliseen vuorovaikutukseen
Väisänen, Paula (2025)
Väisänen, Paula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas asukaspuistojen käyttöön, joka tukee vanhemman ja 0–3-vuotiaan lapsen välistä vuorovaikutusta sekä vahvistaa vanhemman minäpystyvyyttä. Opas on suunnattu erityisesti ensimmäisen lapsensa saaneille vanhemmille ja se koostuu kolmesta osiosta: vauvan ja vanhemman vuorovaikutuksesta, taaperon ja vanhemman vuorovaikutuksesta sekä vanhemman minäpystyvyyden tukemisesta. Oppaan tavoitteena on tarjota selkeitä ja käytännönläheisiä keinoja lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen sekä vanhemmuuden tueksi. Viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä toimivat varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhdeteoria, mentalisaatio sekä vanhemman minäpystyvyys.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavalla menetelmällä, jossa vanhemmat sekä työntekijät olivat mukana prosessin eri vaiheissa. He saivat esittää toiveitaan ja näkemyksiään, joita hyödynnettiin oppaan kehittämisessä. Tämä lähestymistapa varmisti sen, että opas vastaa perheiden todellisiin tarpeisiin ja on käytännössä helposti hyödynnettävissä. Menetelmällisesti prosessi sisälsi osallistavia keskusteluja ja välipalautteen keruuta vanhemmilta sekä työntekijöiltä, joiden näkemykset ja toiveet huomioitiin oppaan sisällön ja rakenteen muotoilussa. Osallistava menetelmä sekä keskustelut ja palautteet vanhemmilta sekä työntekijöiltä varmistivat sen, että oppaasta muodostui käyttäjäystävällinen ja perheiden tarpeisiin vastaava työkalu.
Keskeisenä tuloksena oli saavutettava, selkokielinen ja visuaalisesti miellyttävä opas, joka rohkaisee vanhempia vuorovaikutukseen lapsensa kanssa sekä tarjoaa työkaluja vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Oppaan avulla vanhemmat saavat keinoja vahvistaa omaa vanhemmuuttaan ja vuorovaikutustaan lapsen kanssa. The purpose of this thesis was to create a guide for the use of residents’ park that supports interaction between parents and their 0–3-year-old children and strengthens parental self-efficacy. The guide is aimed specifically at parents who have had their first child and consists of three sections: interaction between an infant and a parent, interaction between a toddler and a parent, and supporting parental self-efficacy. The aim of the guide was to provide clear and practical tools to support parent-child interaction and parenting. The theoretical framework of this thesis was based on early interaction, attachment theory, mentalization, and parental self-efficacy.
The thesis was carried out using a participatory method, involving both parents and staff members at different stages of the process. They were able to express their wishes and views, which were utilized in the development of the guide. This approach ensured that the guide met the real needs of families and was easy to use in practice. Methodologically, the process included participatory discussions and the collection of interim feedback from parents and staff. Their insights and wishes were taken into account when shaping the content and structure of the guide. The participatory method, along with the discussions and feedback from the parents and staff, ensured that the guide became a user-friendly tool that meets the needs of families.
The key outcome was an accessible, plain-language, and visually appealing guide that encourages parents to engage with their children and provides tools for interaction. The guide helps parents strengthen both their parenting and their interaction with their children.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavalla menetelmällä, jossa vanhemmat sekä työntekijät olivat mukana prosessin eri vaiheissa. He saivat esittää toiveitaan ja näkemyksiään, joita hyödynnettiin oppaan kehittämisessä. Tämä lähestymistapa varmisti sen, että opas vastaa perheiden todellisiin tarpeisiin ja on käytännössä helposti hyödynnettävissä. Menetelmällisesti prosessi sisälsi osallistavia keskusteluja ja välipalautteen keruuta vanhemmilta sekä työntekijöiltä, joiden näkemykset ja toiveet huomioitiin oppaan sisällön ja rakenteen muotoilussa. Osallistava menetelmä sekä keskustelut ja palautteet vanhemmilta sekä työntekijöiltä varmistivat sen, että oppaasta muodostui käyttäjäystävällinen ja perheiden tarpeisiin vastaava työkalu.
Keskeisenä tuloksena oli saavutettava, selkokielinen ja visuaalisesti miellyttävä opas, joka rohkaisee vanhempia vuorovaikutukseen lapsensa kanssa sekä tarjoaa työkaluja vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Oppaan avulla vanhemmat saavat keinoja vahvistaa omaa vanhemmuuttaan ja vuorovaikutustaan lapsen kanssa.
The thesis was carried out using a participatory method, involving both parents and staff members at different stages of the process. They were able to express their wishes and views, which were utilized in the development of the guide. This approach ensured that the guide met the real needs of families and was easy to use in practice. Methodologically, the process included participatory discussions and the collection of interim feedback from parents and staff. Their insights and wishes were taken into account when shaping the content and structure of the guide. The participatory method, along with the discussions and feedback from the parents and staff, ensured that the guide became a user-friendly tool that meets the needs of families.
The key outcome was an accessible, plain-language, and visually appealing guide that encourages parents to engage with their children and provides tools for interaction. The guide helps parents strengthen both their parenting and their interaction with their children.