Voimisteluseura BounCe Espoon sisäisen työnantajamielikuvan ja viestinnän kehittäminen
Penttilä, Tatu; Hokkanen, Milla (2025)
Penttilä, Tatu
Hokkanen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valmentajakadon syitä ja löytää siihen ratkaisuja toimeksiantajaorganisaatiossa Voimisteluseura BounCe Espoossa. Ongelmaa pyrittiin ratkaisemaan työnantajamielikuvan ja digitaalisen markkinoinnin avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda seuran käyttöön työnantajamielikuvaan vaikuttaviin tekijöihin perustuva kehittämissuunnitelma, jonka avulla seura pystyisi hillitsemään valmentajakatoa ja turvaamaan toiminnan jatkumisen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työnantajamielikuvaan sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttavia tekijöitä, organisaatiokulttuuria, markkinointia, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui seuran nykyisiä toimistotyöntekijöitä ja valmentajia sekä seurasta jo lähteneitä valmentajia.
Tietoperustaan verratessa seuran toiminnasta löytyi paljon kehitettäviä asioita. Seuran toiminnassa oli havaittavissa myös työnantajamielikuvan kannalta positiivisia asioita. Tämänhetkisessä työnantajamielikuvassa positiivisia asioita olivat yhteishenki, työn vapaus ja työn merkityksellisyys. Eniten kehitettävää oli seuran sisäisessä viestinnässä, työtehtävien selkeydessä ja tavoitteiden asettamisessa.
Kehittämissuunnitelman tavoitteena oli antaa seuralle esimerkki toimia, joiden avulla seuran nykyiset työntekijät pysyisivät seurassa pidempään ja joilla seura voisi houkutella uusia työntekijöitä. Nykytila huomioiden kehittämissuunnitelmassa keskityttiin eniten sisäisen työnantajamielikuvan kehittämiseen. Tämän lisäksi kehittämissuunnitelmassa annettiin ohjeita työnantajamielikuvan viestimiseen seuran ulkopuolelle sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Kaikissa kehitystoimissa huomioitiin seuran rajalliset resurssit.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työnantajamielikuvaan sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttavia tekijöitä, organisaatiokulttuuria, markkinointia, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui seuran nykyisiä toimistotyöntekijöitä ja valmentajia sekä seurasta jo lähteneitä valmentajia.
Tietoperustaan verratessa seuran toiminnasta löytyi paljon kehitettäviä asioita. Seuran toiminnassa oli havaittavissa myös työnantajamielikuvan kannalta positiivisia asioita. Tämänhetkisessä työnantajamielikuvassa positiivisia asioita olivat yhteishenki, työn vapaus ja työn merkityksellisyys. Eniten kehitettävää oli seuran sisäisessä viestinnässä, työtehtävien selkeydessä ja tavoitteiden asettamisessa.
Kehittämissuunnitelman tavoitteena oli antaa seuralle esimerkki toimia, joiden avulla seuran nykyiset työntekijät pysyisivät seurassa pidempään ja joilla seura voisi houkutella uusia työntekijöitä. Nykytila huomioiden kehittämissuunnitelmassa keskityttiin eniten sisäisen työnantajamielikuvan kehittämiseen. Tämän lisäksi kehittämissuunnitelmassa annettiin ohjeita työnantajamielikuvan viestimiseen seuran ulkopuolelle sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Kaikissa kehitystoimissa huomioitiin seuran rajalliset resurssit.